Ergernissen over zwerfafval USP

SSH en UU komen in actie om zwerfafval op te ruimen

Zwerfafval USP, foto DUB
Zwerfafval in de sloot op het USP, foto DUB

In zijn e-mail richt Rutger-Jan Scholtens, die trainer en loopbaancoach is bij Career Services, zich vooral op het zwerfafval dat hij in het water ziet. “Als ik iets zie op straat, kan ik het nog oppakken, maar ik ga niet mijn kaplaarzen meenemen om het water in te gaan”, grapt hij. Volgens hem zijn de ‘hotspots’ vooral te vinden in de sloten langs de Bisschopsteeg, bij De Johanna en bij de Cambridgelaan.

Tijdens een wandeling laat hij deze ‘hotspots’ aan DUB zien. Voor de blauwwitte studentenflat De Joanna stoppen we wat langer bij het water. “Hier lag laatst nog een heel hekwerk in”, geeft Scholtens aan. Al snel spotten we hem, bedolven onder bladeren en ander huisafval. Verder lijkt het alsof er iemand een zak huisvuil heeft geleegd in de sloot. Er liggen lege verpakkingen van magnetronmaaltijden, plastic tasjes en een zak eiwitpoeder in het water.

“Het is veel cumulatief zwerfafval”, zegt Scholtens, “er komt elke week gewoon wat bij. Ik denk dat het ook te maken heeft met de hoeveelheid mensen die hier woont. Mensen gaan ervan uit dat andere wel verantwoordelijkheid nemen.”

SSH
Het valt op dat veel zwerfafval in het water te vinden is rond de panden van de SSH. In een reactie geeft de SSH aan dit probleem ook te zien. De studentenhuisvester zorgt zelf voor het schoonhouden van het terrein op de complexen, dat ongeveer loopt tot de bestrating ophoud. De SSH zegt niet verantwoordelijk te zijn voor het afval in de sloten.

Wel willen ze bijdragen aan de oplossing van dit probleem. Ze denken dat hun huurders vooral een extra paar ogen kunnen zijn. Daarom wilt de SSH door middel van een poster, de ‘slim melden app’ van de gemeente onder de aandacht brengen. Met die app kunnen inwoners van de gemeente Utrecht een melding maken van zwerfaval.

Zwerfafval op USP (2), foto DUB

Universiteit
“De sloten worden schoongemaakt door een gecontracteerd groenbedrijf”, weet Henk Legger te vertellen. Hij is manager Beheer & Onderhoud buitenruimte bij de UU. “Controle wordt gedaan door een derde partij. Mocht het niet schoon genoeg zijn, dan krijgt het groenbedrijf een boete. Het grote nadeel is dat die controle maar een keer per maand gebeurt en niet elke dag,” zegt Legger. “Want wij willen natuurlijk elke dag een schone campus.”

Dat er veel afval ophoopt in de sloten kan wel kloppen, zegt Legger, “In het contract staat dat deze eens in de drie maanden moeten worden schoongemaakt. Dus als je toevallig gaat kijken op dag drie maanden min een, zal je relatief veel afval zien.”

Meldingen kunnen helpen om het groenbedrijf extra in te zetten. De e-mail van Scholtens is ook besproken in het wekelijkse overleg van Leggers en heeft geresulteerd in een eerdere schoonmaak. “Studenten en medewerkers kunnen zwerfafval overigens beter melden via Topdesk, dan nemen wij dat op met het groenbedrijf”, zegt Legger.

Andere prullenbakken
Scholtens denkt zelf dat gesloten prullenbakken al veel zouden oplossen. “Kauwtjes zijn slimme beesten, die klimmen in de prullenbakken en halen er van alles uit om te eten”, geeft hij aan, “een deksel voorkomt dit.”

Volgens Legger zijn gesloten prullenbakken niet de oplossing, maar juist prullenbakken met een kleinere opening. Gesloten prullenbakken moeten namelijk vaker schoongemaakt worden, omdat de klep snel vies wordt, legt hij uit. “Dat zijn dure uren.” Er is wel een proef gedaan met prullenbakken met een klep. Hieruit bleek dat er “geen indicatie was dat ze beter werkten dan de bakken met een kleinere opening.” Vandaar dat er is gekozen de bakken in De Uithof te vervangen met bakken met kleinere openingen.

Peuken op afvalbak, Koningsbergergebouw,  zwerfafval, foto DUB

Peuken voor gebouwen
Scholtens is niet de enige die zich stoort aan zwerfafval in De Uithof. Masterstudent Farmacie Isolde de Jong ergert zich vooral aan het aantal peuken dat ze ziet voor de gebouwen van de UU. “Zeker voor het Educatorium en de UB kan je er niet omheen”, geeft ze aan. “Toen ik na mijn tentamen het Educatorium uitliep lagen er denk ik wel vijfhonderd peuken”, vervolgt ze.

Vooral naast de ingang van het Educatorium missen de prullenbakken. Dat begrijpt Isolde niet. “Bestuurders lopen hier ook gewoon langs, waarom doen ze er dan niks aan?”

Facility Manager Sandra Kampmann, geeft aan dat op het hele USP een rookverbod geldt. “Daar kunnen wij ook niks aan doen, dat is gewoon wetgeving”. Roken moet worden ontmoedigd. Als er prullenbakken zouden staan, nodigt dat juist uit tot roken.

Handhaving van het rookverbod is daarentegen niet heel makkelijk. Het kost veel geld om mensen in te huren die rokers aanspreken op hun gedrag. Geld dat volgens Kampmann beter naar onderwijs kan gaan. Ze vindt dat “medewerkers en studenten elkaar moeten aanspreken”. Want, zo vindt Kampmann, “dit rookbeleid is van ons allemaal.”

De UU heeft wel het bedrijf Peukenzee ingehuurd die elke maand peuken raapt en rokers aanspreekt om hun peuk niet op de grond te gooien. Ook zijn er op het USP twee rookplekken op gemeentegrond waar het rookverbod niet geldt. De Universiteit Utrecht vecht het rookverbod overigens aan omdat het niet te handhaven is.

Tags: afval | roken