Rode flat als eerste aan de beurt in 2024

SSH wil Tuindorp-West Complex renoveren, bewoners moeten verhuizen

Tuindorp-West Rode flat / foto SSH
Rode flat Tuindorp-West Foto SSH / Steef de Wijk

De SSH heeft de bewoners van het complex dinsdag laten weten de drie flats in drie ronden van elk een jaar te willen gaan renoveren. De zogenoemde rode flat aan de Van Lieflandlaan is in september 2024 als eerste aan de beurt. Bewoners zouden voor die tijd moeten verhuizen.

De studentenhuisvester wil een verduurzamingsslag maken door de buitengevel te vervangen. Binnen moeten alle badkamers, toiletten en keukens worden vervangen.

In elke flat gaat het om zo'n 300 bewoners. De 300 bewoners van de laagbouw krijgen niet te maken met de voorgestelde werkzaamheden.

Instemming gevraagd
Bewoners van de rode flat worden nu als eersten om instemming gevraagd. De werkzaamheden beginnen als 70 procent akkoord gaat met de verhuisregeling die de SSH voorstelt, zo is in een mail te lezen.

In een sociaal plan dat in samenspraak met het woonbestuur van het Tuindorp-West complex is opgesteld, staat dat bewoners voorrang krijgen op andere SSH-kamers. De huisvester gaat ervan uit dat er voldoende kamers en studio's vrijkomen om alle geïnteresseerde bewoners onderdak te kunnen bieden.

Ook kunnen bewoners ervoor kiezen om terug te keren na de renovatie, dan krijgen ze een tijdelijke wisselkamer in een van de andere flats. Verder is er een verhuisvergoeding van 644,16 euro. "Als er onvoldoende draagvlak blijkt te zijn zullen we een alternatieve strategie moeten bedenken", laat een woordvoerder desgevraagd weten.

Kamers die vrijkomen in de rode flat worden voorlopig niet bezet door nieuwe bewoners. Voor kamers in de andere twee flats kunnen studenten gewoon blijven hospiteren.

Overvallen
De SSH zegt in een mail aan de studenten te begrijpen dat deze zich overvallen kunnen voelen door het bericht. “Afscheid nemen van je woonruimte en huisgenoten is niet zomaar iets.” Tegelijkertijd biedt de situatie bewoners volgens de huisvester de kans “een mooie stap in hun wooncarrière te maken”.

Aanstaande dinsdag vindt er een informatieavond plaats voor de bewoners van de rode flat.