Studenten hogeschool willen weer toegang tot de UB in tentamentijd

Dit is te lezen op de site van  Trajectum, het journalistiek onafhankelijk platform voor Hogeschool Utrecht. De Hogeschoolraad stuurt binnenkort een brief met die strekking naar de Universiteitsraad. Een meerderheid van de raad ging hier woensdag 24 april mee akkoord. Het initiatief komt van studenten die in de raad zitten.

De universiteit stelde de studieplekken in de afgelopen tentamenperiodes in de bibliotheek alleen open voor eigen studenten. Aanleiding was de piekdrukte tijdens de tentamenperiode in de gebouwen. Dit betekende dat andere studenten – zoals die van de hogeschool – in die weken niet konden studeren in de universitaire bibliotheek in De Uithof en in de binnenstad.

De studenten van de hogeschool baalden van dit besluit. Ze studeren graag in de UB en zagen die kans verloren gaan. Er waren wel campagnes om de HU-studenten meer te leiden naar de eigen studiewerkplekken waar de UU-studenten ook welkom zijn.

De Hogeschoolraad is van mening dat het Utrecht Science Park een community vormt en dat de hogeschool en universiteit gebruik van elkaars voorzieningen moeten kunnen maken. Het uitsluiten van studenten van buiten de universiteit in de bibliotheek druist daar tegenin. Dat was ook de strekking van de kritiek die collegevoorzitter Jan Bogerd van de hogeschool eerder gaf op deze maatregel in een interview met DUB.

De Hogeschoolraad verzoekt daarom het besluit te heroverwegen. De kans daarop lijkt klein. In maart zei collegevoorzitter Anton Pijpers in de Universiteitsraadsvergadering dat de UU overweegt het beleid permanent te maken. Eerdere tentamenperiodes ging het nog om een pilot.