Staking bussen en trams in Utrecht

Studenten komen niet naar college of komen te laat

Er rijden minder bussen naar de Uithof. Foto: Isabella Hesselink

De studenten die woensdagochtend uitstappen bij de bushalte aan de Heidelberglaan hebben geluk gehad. “De bus kwam gewoon opdagen. Ik heb vaak de reisplanner gecheckt, omdat de tram niet rijdt”, vertelt een voorbij haastende student.

Tweedejaars biologiestudent Esmee heeft er een langere reistijd opzitten. Zij reist normaal gesproken ook met de tram. “Ik kon gelukkig met de trein en daarna met de OV-fiets naar De Uithof komen”, vertelt ze. “Al waren er bij het station nog maar weinig OV-fietsen over.” Van een vriendin hoorde Esmee dat bussen “overvol” waren, waardoor studenten de bus niet inkomen.

Vooral voor eerstejaarsstudenten is het lastig om naar de campus te komen, merkt Roos, ook tweedejaars Biologiestudent. Zij begeleidt een groep eerstejaars en veel van hen hebben nog geen kamer in (de buurt van) Utrecht. Van de 14 studenten in haar mentorgroepje lukte het er maar twee om naar de lessen te komen.

“Zij wonen in een dorp in de buurt van Utrecht en hebben lang gefietst om toch nog het hoorcollege en de werkgroep bij te wonen”, vertelt Roos. “Vanmiddag zouden we met z’n allen gaan bowlen. Die activiteit hebben we maar gecanceld.”

Aanwezigheidsplicht
Ook veel medestudenten van Esmee en Roos zijn niet bij de les komen opdagen. “Ik denk dat de collegezaal nog niet eens halfvol zat”, vertelt Roos. “De docent heeft een Teams-meeting gestart, omdat zo veel studenten afwezig waren.”

Bij het college van universitair hoofddocent Barbara van den Berg is de opkomst hoger. Het hoorcollege is vanwege de stakingen “bij hoge uitzondering” hybride. Een handjevol studenten druppelt op Teams binnen, maar van de 150 eerstejaarsstudenten Wiskunde is het overgrote deel fysiek aanwezig.

De Universiteit Utrecht laat weten (solis-id vereist) dat het onderwijs en de introductieactiviteiten doorgaan tijdens de stakingen. Ook vraagt zij haar studenten hun reis uit te stellen “als dat mogelijk is”. De aanwezigheidsplicht vervalt en er zijn “geen consequenties” voor studenten die verhinderd zijn om te komen.

Meer stakingen
In heel de provincie Utrecht rijden er op deze 7 september vanwege stakingen minder trams, stads- en streekbussen. Medewerkers van regionale vervoersbedrijven willen een betere cao. Buschauffeurs aangesloten bij vakbond FNV staken, waardoor een deel van de bussen van Syntus Utrecht en U-OV vervalt. Ook het trampersoneel van vervoerder Qbuzz, legt het werk neer.

Het zijn niet de laatste stakingen. Op donderdag 15 september legt het treinpersoneel van de NS haar werkzaamheden in Midden-Utrecht neer omdat ze een hoger loon willen dan de NS aanbiedt in de cao-onderhandelingen. Op vrijdag 16 september wordt er in het hele land gestaakt door het streekvervoer. De NS heeft inmiddels wel een hoger bod gedaan, waar de vakbonden nog op moeten reageren. De bonden verwachten echter dat de stakingen door zullen gaan.