Studenten niet altijd blij met renovaties in coronatijd

Foto: Google maps

In een voormalig klooster in Oudwijk wonen 25 studenten. Zij zitten in een stadspand van de SSH. “Vanwege corona hebben we onderling best strikte afspraken gemaakt”, vertelt bewoner Daniël. “Zo mag iedereen maar één bezoeker ontvangen en hebben we afspraken gemaakt om niet met te grote groepen samen te eten. De grote huiskamer die aan de keuken verbonden is, wordt nog maar weinig bezocht.”

Niet coronaproof
Maar nu zijn de bewoners in rep en roer. Vanaf november hebben ze schilders over de vloer. “Dat zorgt voor overlast in huis. Zeker in een tijd dat iedereen veelal in zijn eigen kamertje zit te leren." De schilders vertelden de studenten dat ook de grote keuken nog gerenoveerd wordt.

"Dat betekent nog meer overlast en dat iedereen gebruik moet maken van de twee andere keukens in het pand. Die zijn klein en niet echt coronaproof te gebruiken.”

Op zich zijn de bewoners in het stadspand tevreden over het onderhoud van de SSH. Op dit moment loopt de kelder regelmatig vol met grondwater. Daniël: “Het is logisch dat daar wat aan gedaan wordt, maar een renovatie van de keuken, die nog prima voldoet, is op dit moment onnodig en onhandig.

Huurders vragen om uitstel
Er zijn meer voorbeelden te noemen van geplande renovaties van SSH-panden zoals het stadspand in Oudwijk. De studentenhuisvester krijgt regelmatig vragen of een bepaalde renovatie verschoven kan worden. Roeland Kreeft van de SSH zegt  dat ze zich houdt aan de regels van de RIVM. Volgens die regels hoeven niet alle onderhoudswerken stilgelegd te worden. Maar hij erkent dat veel huurders inderdaad vragen om uitstel van de werkzaamheden tot de zomer. “Dat levert echter twee problemen op. De belangrijkste is dat we niet een half jaar al het onderhoud kunnen uitstellen. Als onderhoud wordt uitgesteld kan het beduidend langer duren voor het weer wordt opgestart. Het tweede probleem is dat de werkzaamheden ook de broodwinning zijn van de mensen die bij deze bedrijven werken. Als werkzaamheden volgens de formele richtlijnen van de overheid kunnen doorgaan, kunnen wij niet zomaar tegen een aannemer zeggen dat hij zijn personeel naar huis moet sturen.”

Technische staat
Dat betekent volgens Kreeft niet dat alle werkzaamheden op de oude voet doorgaan. Een deel van de werkzaamheden wordt wel uitgesteld. “Wij kijken dan naar de specifieke situatie. Soms maakt de technische staat van het huis ingrijpen noodzakelijk, maar het kan ook zijn dat het werk al is aanbesteed en de aannemer het heeft ingepland. Hij mag aan de slag als wij dan geen zwaarwegende redenen zien om het werk niet te laten doorgaan. Dat dit voor huurders vervelend is zeker in deze tijd van thuiswerken snappen we goed, maar is niet altijd reden om onderhoud uit te stellen.”

De SSH heeft de aannemers wel richtlijnen gegeven waaraan zij zich dienen te houden bij de uitvoering van de werkzaamheden. “Als wij signalen krijgen dat ze dat niet doen, spreken we ze daarop vanzelfsprekend aan.”