Studenten organiseren inzamelingsactie voor Oekraïne in De Uithof

Foto: UtrechtInc Students

“We zaten gisteren met ons bestuur bij elkaar; iedereen had de verschrikkelijke beelden uit Oekraïne gezien en we hadden het gevoel dat we iets moesten doen”, vertelt voorzitter Lucie Jeandrain.

Toen iemand meldde dat de organisator van een inzamelingsactie in Haarlem om hulp had gevraagd, was het besluit snel genomen. “We hebben het platform, dus we doen het gewoon, dachten we”, zo zegt de UU-student Sustainable Business & Innovation.

Dinsdag en woensdag staat er nu tijdens kantooruren een krat bij het kantoor van UtrechtInc Students op de eerste verdieping van het Kruytgebouw. Waarschijnlijk loopt de actie nog langer, dat wordt woensdag beslist.

De studenten hopen op medische spullen als pleisters en paracetamol. Ook producten als maandverband en luiers zijn erg welkom. Daarnaast worden bezoekers opgeroepen om geld te doneren via de landelijke acties van bijvoorbeeld het Rode Kruis of Vluchtelingenwerk.

Volgens Lucie zijn de ondernemers in het gebouw al erg enthousiast. Ze hoopt op veel aanloop in de komende dagen. Maar nog belangrijker vindt ze dat studenten en medewerkers zelf iets gaan ondernemen, binnen UtrechtInc Students of daarbuiten. “Want dat is wat wij als organisatie echt geloven: je kunt met ondernemerschap dingen veranderen.”