Studenten protesteren schreeuwend tegen bezuinigingen hoger onderwijs

De Nieuwe Universiteit Utrecht deelt flyers uit om uit te leggen waar zijn protest over gaat, foto Jan Daalder

“De medewerkers van de bibliotheek deden direct wel een beetje moeilijk over het geluid”, lacht Jens Appelo, een 22-jarige student Geschiedenis en deel van de Nieuwe Universiteit Utrecht (NUU). De NUU bestaat uit kritische, veranderingsgezinde studenten die onder andere deze actie hebben georganiseerd. Zo’n tien studenten van de NUU protesteren met Appelo mee, waarvoor ze potten, pannen en een megafoon bij zich hebben om letterlijk en figuurlijk van zich te laten horen. “Al snel werden we verzocht om naar buiten uit te wijken. Het is gelukkig goed weer, dus dat hebben we toen gedaan”, gaat Appelo verder.

Voor het geschreeuw hebben de actievoerders aan de reling in de hal van de UB een groot spandoek opgehangen waar in rode en zwarte letters no funding = no future op staat geschreven. Een serieus kijkende man van security houdt het gezelschap in de gaten terwijl hij in zijn portofoon praat. “Ik denk dat ze hem zo gaan weghalen”, mompelt één van de actievoerders. Dat zou Appelo nogal laf van de universiteit vinden: “Dit zouden ze gewoon moeten toestaan. Ik vind het onderdeel van het probleem van de UU dat er te weinig gesproken wordt over de problemen waar zowel studenten als medewerkers in het hoger onderwijs onder lijden.”

Bij de poortjes in de hal staat de actiegroep in rust en stilte te flyeren en rode vierkantjes uit te delen waarmee mensen hun steun aan WOinActie kunnen laten zien. In de tuin geven de actievoerders speeches door de megafoon. "We schetsen met een soort tijdlijn de opeenvolgende bezuinigingen in het onderwijs. We beginnen in 2015 toen het sociale leenstel werd ingevoerd met de belofte dat het opgeleverde geld weer als herinvestering in het onderwijs terecht zou komen. Daarna kwam de doelmatigheidskorting en nu met Prinsjesdag is er daar bovenop nog eens 19 miljoen bezuiniging aangekondigd. De kwaliteit van ons onderwijs gaat structureel achteruit en dat kan niet”, meent Appelo.

Protestcolleges
Niet alleen studenten maar ook docenten lijden onder de bezuinigingen en de toenemende druk in hun onderwijssector, vinden de actievoerders. Ook docenten protesteren dus mee tijdens de WOinActie-week. Ze staan dan niet te zwaaien met potten en pannen in de UB, maar hebben hun eigen projecten, zoals een debat op maandagavond en protestcolleges in de openlucht op het Domplein op donderdag.

Komende woensdag staan de studenten van de NUU tussen 12.45 en 13.45 uur in de UB in De Uithof om opnieuw te schreeuwen voor onderwijs. En of ze bang zijn dat ze met het lawaaiige protest studerende studenten storen? “Nou, ja, dat is natuurlijk een afweging. Maar het protest is ontzettend relevant en weegt daarmee op tegen het mogelijke ongemak, zeker in de WOinActie-week”, sluit Appelo af.