Studenten in Van Liefland wonen nu in gemeentelijk monument

De gemeente wil gebouwen, verkeerspleinen en bijvoorbeeld bruggen van na de Tweede Wereldoorlog bewaren voor het nageslacht. Vandaar dat zij vorig jaar voor het eerst een groslijst heeft gemaakt van bouwwerken die een bijzondere (stede)bouwkundige ontwikkeling markeren. Onlangs maakte de gemeente bekend welke bouwwerken van de groslijst tot monument zijn verheven.

In De Uithof zijn het Ruppertgebouw en de Sterrentoren uit 1962 ,de eerste universitaire gebouwen van het Utrecht Science Park, nu een officieel monument. Ook twee ketelhuizen zijn vanwege hun bijzondere architectuur nu beschermd. DUB schreef er ten tijde van de nominatie al over.

Ook in andere Utrechtse wijken zijn gebouwen en pleinen verheven tot gemeentelijk monument. Dit zijn onder meer de Neudeflat, de Stadionflat naast de oprit van de snelweg, de rolbasculebrug over het Merwedekanaal bij de entree van Oog in Al en verkeersplein de Berekuil. Maar ook studentencomplex aan de Van Lieflandlaan en de Willem van Schuylenburglaan uit 1970 hebben de status monument gekregen. Dit betekent onder meer dat de bouwwerken niet mogen worden afgebroken en dat bij verbouwingen aan allerlei regels voldaan moet worden om de architectonische waarde op peil te houden.

Het complex in Tuindorp-west is volgens de gemeente meer bijzonder dan het oudste studentencomplex van de stad het IBB. Het gaat dan met name over de typische indeling van de wooneenheden. De tien kamers van een eenheid zijn verdeeld over drie verdiepingen. De entree is in het midden. Deze zogeheten split-level ontsluiting maakt de flats bijzonder. Ook, zo staat in het rapport, is de architectuur “brutalistisch, onder andere door de opvallend vormgegeven uitwendige noodtrappenhuizen. Deze internationale architectuurstijl is zeldzaam in Utrecht”.

Wil je weten welke gebouwen, pleinen, bruggen en oorlogsgedenktekens nu monument zijn, kan deze link volgen op de site van de gemeente.