Onderzoek EenVandaag opiniepanel

Studenten zijn pessimistisch over de woningmarkt

Het is voor studenten heel lastig een geschikt studentenhuis te vinden. Foto DUB

Dat blijkt uit een onderzoek van het EenVandaag Opiniepanel waar ook universiteits- en hogeschoolbladen aan hebben meegedaan. Aan het onderzoek deden ruim 29.000 mensen mee, van wie tweehonderd studenten.

Uit het onderzoek blijkt verder dat studenten relatief veel van hun inkomen kwijt zijn aan huur. 50 procent van de studenten in het panel zegt dat de huur de helft of meer dan de helft van hun inkomen bedraagt. Dat ligt bij andere deelnemers aan het onderzoek lager. Bijna 90 procent van de studenten zegt dat ze tijdens het zoekproces de maximale huurprijs die ze in hun hoofd hadden, naar boven hebben moeten bijstellen.

Studenten blijken vaker dan andere groepen open te staan voor alternatieve woonconcepten. Vooral een tiny house  ziet 60 procent als een reële optie, terwijl dat percentage bij andere groepen op 20 procent ligt.

Op de vraag of studenten vervelende situaties met hun huisbaas hebben meegemaakt, antwoordt de meerderheid dat dat meevalt. 43 procent heeft wel eens meegemaakt dat de huisbaas geen onderhoud wilde plegen of geen reparaties wilde uitvoeren. Bij 20 procent kwam de huisbaas ongevraagd de woning binnen. Hoewel de percentages laag zijn, voelen vrouwen zich  vaker onveilig in het gezelschap van hun huisbaas.