Studentenprijs: stadsgeschiedenis, compost verzamelen of wetenschap uit de prullenbak?

Een van de genomineerde studententeams maakt DOMcast, een podcast over Utrechtse geschiedenis. Vanwege corona waren de opnamen in bar Bodytalk. Eigen foto.

Wat is waar van het verhaal dat een studentenhuis aan de Voorstraat in de Tweede Wereldoorlog een onderduikadres was? Dat was een van de vragen die elf geschiedenisstudenten het afgelopen jaar onderzochten in DOMcast.

Voor deze podcast over de geschiedenis van Utrecht konden Utrechters zelf vragen aanleveren. Die zouden dan door de studenten worden onderzocht. De respons was groot; liefst zeventig mensen waren benieuwd naar de historische achtergronden van een Utrechts fenomeen.

Voor hun podcastserie maakten de studenten een selectie. Een van de andere vragen die ze uitkozen, kwam van een internationale student. Waarom werd de Universiteit Utrecht opgericht op 26 maart 1636 en niet op een willekeurige andere dag? Wie het antwoord wil weten, kan dat hier horen.

DOMcast is een stageproject van de Utrechtse geschiedenisopleiding. Op DUB zei projectleider en cultuurhistoricus Pim Huijnen erover: “Het doel is de academische geschiedschrijving beter te aarden in de lokale geschiedenis en de betrokkenheid van de studenten bij de stad te vergroten.”

DOMcastred2.pngDe studenten van DOMcast zijn (in willekeurige volgorde): Hugo Broersen, Luka Gabreels, Ilse Gareman, Robrecht Haex, Robin IJntema, Renée Karsten, Thomas van Roijen, Maurice Visser, Wiebe Reints, Bart Both en Kiki Ernst

In totaal zijn er drie studenteninitiatieven die dit jaar kans maken op de prijs voor bestuurlijke en maatschappelijke verdiensten van de UU. Met deze prijs zet de UU jaarlijks studenten in de spotlights die buiten hun studie om iets bijzonders hebben gedaan. Winnaars ontvangen een geldbedrag van 1500 euro. Vorig jaar ging de prijs naar het Platform Onbeperkt Studeren dat aandacht vraagt voor studenten met een fysieke beperking.

Behalve de geschiedenisstudenten van DOMcast komt ook een groep studenten van het University College Roosevelt, het kleine UU-zusje in Middelburg, in aanmerking voor de winst. De zeven studenten achter Begijnhof Community Composting zorgden ervoor dat meer dan honderd UCR-studenten het afval van de inwoners van de Begijnhofstraat in de Zeeuwse hoofdstad gingen composteren. Met de compost werden vervolgens volkstuinen in de stad bemest. Op deze manier wilden de studenten niet alleen bijdragen aan een meer milieubewust woonomgeving maar ook het contact tussen studenten en echte Middelburgers versterken.

composting.jpgDe studenten van Begijnhof Community Composting, in willekeurige volgorde: Benjamin Stromback, Claire Dépit, Farina Shaaban, Mae Glaese, Alix Convent, Bianka Fábryová en Emil Sigmann Engh

De laatste genomineerden zijn de oprichters van het Journal of Trial and Error. Twaalf studenten namen vorig jaar het opmerkelijke initiatief voor een tijdschrift voor “gefaalde” wetenschap. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om onderzoek waarbij er methodologische of conceptuele fouten aan het licht kwamen. Dat soort “mislukkingen” dat anders in de prullenbak zou verdwijnen, kan volgens de initiatiefnemers juist heel leerzaam zijn voor andere onderzoekers. In het  tijdschrift, dat dit najaar de eerste artikelen wil publiceren, zullen wetenschappers ook reflecteren op de betekenis van “falen” in de wetenschap.

De studenten hopen op een wetenschapspraktijk die minder gericht is op onderlinge competitie en meer op het elkaar vooruit helpen. Op DUB zei een van de oprichters, Martijn van der Meer, hierover in oktober: “Met dit tijdschrift hopen we een kleine bijdrage te kunnen leveren aan het oplossen van de problemen in de wetenschap. Ook omdat we misschien zelf ooit verder willen in het onderzoek. En het proces van trial and error is nu eenmaal het fundament onder goede wetenschap.”

Journal of Trial and Error.jpegDe studenten van de Journal of Trial and Error, in willekeurige volgorde: Martijn van der Meer, Max Bautista Perpinyá, Maura Burke, Davide Cavalieri, Valentine Delrue, Sean Devine, Stefan Gaillard, Thomas Jorna, Lottricia Millett, Fleur Petit, Sven Rouschop en Jobke Visser

De prijsuitreiking zal maandagochtend vanaf half tien plaatsvinden tijdens een bijeenkomst voor genodigden in de aula van het Academiegebouw. De ceremonie maakt onderdeel uit van de Opening van het Academisch Jaar en is tevens online te volgen.

De kans is overigens groot dat de prijs voor ‘maatschappelijke en bestuurlijke verdiensten’ voor het laatst onder die naam wordt toegekend. De nieuwe naam wordt waarschijnlijk ‘maatschappelijke impact prijs’, in navolging van de faculteit REBO die al een dergelijke prijs kent voor onderzoekers én studenten.

De universiteit wil hiermee beter tot uitdrukking brengen dat de UU interdisciplinaire samenwerking en het maatschappelijk effect van onderwijs en onderzoek als belangrijke opdrachten ziet. Bovendien is er in toenemende mate kritiek op de nadruk op individuele ‘verdiensten’ van studenten. Dit zou bijdragen aan een klimaat waarin studenten steeds meer stress en druk ervaren.