Studentenvakbond steunt UvA-bezetting niet

De Landelijke Studenten Vakbond is opvallend stil over de bezetting van het Amsterdamse Bungehuis. “De actievoerders dragen goede punten uit, maar we vinden het lastig hoe het nu gaat”, zegt voorzitter Tom Hoven desgevraagd.

Volgens Hoven houden de actievoerders en het Amsterdamse college van bestuur “elkaar in de greep” en moeten ze samen “het gesprek aangaan”. “Niemand heeft natuurlijk zin in dit kort geding.” De LSVb heeft geen contact met de actievoerders in Amsterdam, die meer democratie eisen en directe verkiezingen van bestuurders. “Maar we nemen hun punten wel mee, als signaal richting de politiek.”

De Universiteit van Amsterdam eist op dit moment in een kort geding dat alle studenten en docenten het Bungehuis vier uur na het vonnis verlaten, op straffe van een dwangsom van honderdduizend euro per persoon per dag. “Dat slaat natuurlijk nergens op”, reageert Hoven. “Raar dat dat wordt geëist. Maar ik denk dat het vanuit de UvA vooral een sterk signaal is. Dit is natuurlijk al de derde bezetting sinds de zomer.”

Andere vakbonden en studentenorganisaties hebben zich wel uitgesproken over de bezetting van de Universiteit van Amsterdam, die al bijna zeven dagen duurt. Vakbond FNV Overheid bijvoorbeeld riep het bestuur van de UvA op om de actievoerders serieus te nemen, Kritische Studenten Utrecht toonde zich solidair, en ook vanuit Groot-Brittannië kwam steun. Honderd wetenschappers publiceerden een verklaring waarin ze de dwangsom van een ton “onacceptabel” noemen en “een verregaande vorm van chantage”.