Studeren aan de Oudegracht: ‘Ik kan me hier beter concentreren’

Kleurrijker, minder steriel en een lossere sfeer. Dat is wat verschillende studenten leuker vinden aan studeren in de Winkel van Sinkel dan in de UB. “Ik vind het echt verschrikkelijk om in de UB te studeren. Het is er zo stil dat je het tikken op de computer hoort,” zegt student Algemene Sociale Wetenschappen Frederieke die leert voor haar tentamen volgende week. Ook Laura, student Cancer, Stem Cells & Developmental Biology, vindt dat je hier goed kan studeren: “De sfeer is voor mij heel erg belangrijk. Ik ben heel selectief qua leeromgeving. De UB is veel te stil en veel te klinisch. Ik krijg altijd het gevoel dat ik er amper adem kan halen. Er is hier een huiselijke sfeer en dat vind ik heel erg prettig.” Het liefst gaat ze ook niet thuis zitten. “Dat is weer veel te onrustig.” Lieke: “Ik kom hier zeker terug. Ik vind het een mooi initiatief.”

Het is niet de eerste keer dat Red Bull een Study Club uit de grond stampt voor studenten. Het concept komt oorspronkelijk uit België. De eerste Nederlandse editie was vorig jaar in Amsterdam in De Markthallen. Carmen Reissig student Psychologie van de UU en werkzaam bij de drankfabrikant heeft het initiatief genomen voor de Utrechtse club. “Red Bull heeft een heel groot studentennetwerk en is actief in het nachtleven. Wat is er dan mooier om samen met de Winkel van Sinkel, een nachtclub, iets te doen aan het tekort aan studieplekken tijdens de tentamenperiode.”

Via een zijingang van de Winkel van Sinkel loop je naar de Red Bull Study Club op de eerste verdieping. Je komt binnen via de Energy Lounge. “Hier kunnen de studenten even ontspannen na het harde studeren”, zegt Carmen. In de lounge kunnen de studenten op de racesimulator spelen of een spelletje Mario Kart doen. Twee studenten staan bij de racesimulator om er om de beurt op te spelen. Ook in de Energy Lounge zijn er mensen aan het studeren. Chris is één van hen. “Thuis ga ik alleen maar filmpjes kijken en de bibliotheek zit vol. Dit is dus eigenlijk mijn enige optie om hier te gaan studeren,” zegt de student Neuroscience & Cognition. “Ik zit hier graag in de Energy Lounge, net genoeg prikkels om me wel te kunnen concentreren.”

De meeste studenten zitten in één van de drie stilteruimtes. Daar is plek voor zo’n dertig tot vijftig studenten per ruimte. Er staan tafels met een bureaulampje en in elke stilteruimte staat een minikoelkast met daarin een oppeppend drankje. Nog niet alle plaatsen in de stilteruimtes zijn bezet. Studenten konden online een plekje reserveren. Carmen: “Ook als je geen plaats hebt geclaimd, kun je hier binnenlopen en kijken of er plek is.”

De studyclub is slechts vier dagen open. Op vrijdag 8 november is er een afsluitend feest in de Winkel van Sinkel. Happy Feelings zorgt voor de dance-deuntjes. Met het ticket voor de Study Club kun je naar binnen. Er zijn ook losse kaarten verkrijgbaar.