Meer frisse lucht, maar minder makkelijk bereikbaar

Studieverenigingen Geesteswetenschappen drie jaar weg van de Drift

UHSK kamer studievereniging Foto: Yashwanti Puar
De UHSK-kamer. Foto: Yashwanti Puar

Begin vorige maand zetten de studieverenigingen van Geesteswetenschappen de verhuisdozen klaar. Ze moesten weg uit Drift 21, omdat de universiteit de panden aan de Drift gaat renoveren.

Vanwege een bezetting door actievoerders voor Palestina werd de verhuisoperatie naar Kromme Nieuwegracht 80 nog twee weken uitgesteld, maar nu zitten ze er.  DUB nam een kijkje in hun nieuwe pand, op een paar minuten fietsen van de Drift.

Make-over
Het is even zoeken, maar eenmaal aangekomen op de tweede verdieping van de Kromme Nieuwgracht 80 vinden we de kamers van de verenigingen op één gang naast elkaar. Aan het einde van de gang is er een vergaderkamer waarvan de verenigingen  - gezien de intekenlijst op de deur  - goed gebruik maken. Iedere dag is deze kamer door meerdere verenigingen gereserveerd voor een vergadering of activiteit.

Het nieuwe onderkomen heeft een kleine make-over gekregen, waarbij de wanden zijn gewit, de verlichting is vernieuwd en er extra stopcontacten zijn geplaatst. De bestuursleden van UHSK (Geschiedenis), FUF (Filosofie) en Albion (Engels) die we spreken in het gebouw, zijn tevreden over hoe de nieuwe plek eruitziet.

“Dat de ramen van deze kamer open kunnen, is letterlijk een verademing voor ons”, aldus Jasmijn, secretaris van UHSK. “Op onze oude kamer op de Drift kon dat niet. Dan snakten we naar frisse lucht.”

Meer én minder ruimte
Silke van Albion ziet alleen maar verbetering ten opzichte van de vorige kamer. “Op de Drift hadden we nauwelijks ruimte om te manoeuvreren. Het was zo klein dat er mensen in de deuropening moesten staan wanneer we een spelletjesmiddag hadden. Ook hadden we last van afbladderende muren door waterschade. Nu hebben we vier keer zo veel ruimte en is het lekker schoon.”

Ook voorzitter Stefan en penningmeester Max van FUF zijn te spreken over de nieuwe kamer. “Het hok is nu minimaal twee keer zo groot”, zeggen de bestuursleden met een grote glimlach.

Jasmijn van UHSK is minder tevreden over de grootte van hun kamer. “We zitten nu wel met meer verenigingen bij elkaar waardoor je meer mensen tegenkomt en we hebben een eigen opslag aan de overkant voor al onze boeken, maar we zijn er qua ruimte op achteruit gegaan en missen wij nu een kantoor. Dat is wel jammer met meer dan duizend leden.”

Instagramfilmpjes
Voor de verhuizing was de grootste angst van de verenigingen dat hun leden de nieuwe kamers niet goed zouden weten te vinden. Veel studenten Geesteswetenschappen volgen hun onderwijs aan de Drift of studeren in de UB daar. Dat de verenigingen nu aan de Kromme Nieuwegracht op de tweede verdieping zitten, maakt het niet eenvoudiger.

Om het makkelijker te maken voor de leden om toch op de verenigingskamer terecht te komen, hebben veel verenigingen een filmpje gemaakt. Op hun Instagram-account is te zien is hoe je precies moet lopen. Zo nemen de bestuursleden van UHSK op een video hun leden mee naar boven.

Verlangen naar de Drift
Hoewel de filmpjes helpen om de weg te vinden, missen UHSK en FUF hun oude stek wel een beetje. Jasmijn: “De leden moeten verder lopen of fietsen om hier te komen en het is lastig om je fiets te stallen. Maar het is vooral jammer dat we niet meer naast de UB zitten. Voorheen kwamen mensen na college of tussen het studeren door even langs, dat gaat nu wat minder makkelijk. Ook ons postadres zit nog op de Drift, dus ik moet steeds heen en weer lopen voor pakketjes en brieven. Het blijft voor iedereen dus een beetje wennen, deze nieuwe plek.”

Max van FUF beaamt dat. “Qua ruimte is de kamer beter, maar we zitten niet meer op de Drift. De locatie daar is gewoon perfect. Nu proberen we leden te lokken met een appje in de WhatsApp-groep. Als er iemand laat weten dat ie komt, dan volgen er meestal wel meer.”

Silke van Albion mist de Drift minder. “Voor ons is deze nieuwe locatie eigenlijk prima. Eerstejaarsstudenten hebben in blok 1 vaak college op de begane grond hier, dus die zouden ons eigenlijk beter moeten kunnen vinden dan voorheen.”

Verduurzaming
De verhuizing van de verenigingen vond plaats in het kader van het verduurzamen van de onderwijspanden aan de Drift. Deze zomer start de renovatie van Drift 21 en zal het “interieur, de luchtbehandeling en isolatie” verbeterd worden, zo deelt de UU via de studentensite. Vanaf februari 2025 is het gebouw, samen met Drift 23 en 25 ongeveer twee jaar niet in te roosteren voor onderwijs.

Naar verwachting zullen de verenigingen minimaal drie jaar op de Kromme Nieuwegracht gehuisvest blijven. Als de renovaties klaar zijn, zullen Aladdin (Islam en Arabisch), Albion (Engels), Art (Kunstgeschiedenis), Awater (Nederlands), Babel (Taalwetenschap), Cs Ubuntu (Conflictstudies), FUF (Filosofie), Incognito (Kunstmatige Intelligentie) en UHSK (Geschiedenis) terugkeren naar de Drift.