Subsidie aardgasvrij Utrecht Science Park afgewezen

In de aanvraag zou het Educatorium in 2028 gasvrij zijn. Foto DUB

Het Utrecht Science Park als een landelijke proeftuin om wijken aardgasvrij te maken. Dat was het doel van de subsidie die de gemeente Utrecht samen met de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht dit voorjaar indiende. Met de subsidie zou de universiteit vaart willen maken met het compleet aardgasvrij maken van het Van Unnikgebouw, het Educatorium en het Ruppertgebouw. Dat zou in 2028 een feit moeten zijn.

Bij de beoordeling heeft het Rijk echter voorrang gegeven aan projecten in woonwijken. Dat is één van de redenen waarom het Utrecht Science Park buiten de boot is gevallen.

“Het is jammer, maar het haalt geen streep door onze plannen”, vertelt Fréderique Houben, programmamanager Energie van de directie Vastgoed & Campus van de Universiteit Utrecht. “Wij houden vast aan onze duurzaamheidsambities. Al zullen we door het wegvallen van de subsidie niet alles kunnen realiseren.Er zal wat vertraging optreden. Wij gaan nu op zoek naar andere financiële middelen. De inzet blijft om de gebouwen aardgasvrij te maken.”

Het geld van de subsidie was voornamelijk bedoeld voor het 100 procent aardgasvrij maken van de drie gebouwen in 2028. Het idee was om deze gebouwen aan te sluiten op de warmte/koudeopslag. Dit duurzame principe dat werkt met water dat in de bodem wordt verwarmd, functioneert al in de noordwest hoek van Het Utrecht Science Park waar de gebouwen van de bèta- en geowetenschappenfaculteit staan. Met de subsidie hadden de technieken verbeterd kunnen worden zodat gas helemaal niet meer gebruikt hoefde te worden. Nu moet het water door middel van gas nog extra verwarmd worden. De inzet blijft om deze gebouwen minder afhankelijk te maken van aardgas, tot 80 of 90 procent.

De nauwere samenwerking met het UMCU op dit vlak zal blijven bestaan, zegt Houben: “Net als de duurzaamheidsambities van de universiteit. Zo willen we nog altijd in 2030 een CO2-neutrale universiteit zijn.” Om dat te realiseren zijn er de afgelopen jaren zevenduizend zonnepanelen geïnstalleerd. Daarnaast werd eerder dit jaar het plan gelanceerd om in De Uithof windmolens te plaatsen.