Terreurdreiging legt ook Brusselse universiteiten plat

De terreurdreiging in Brussel treft ook het hoger onderwijs. De bibliotheken zijn open, maar de lessen zijn geannuleerd. Een jaarlijkse studentenoptocht met praalwagens en kransleggingen kon afgelopen vrijdag niet doorgaan.

Studenten konden vrijdag niet op de Grote Markt samenkomen, zoals ze graag doen op het feest van Sint-Verhaegen. In weerwil van de terreurdreiging die Brussel al dagenlang verlamt, verzamelden ze zich elders in de stad, schrijft het Brusselse studentenblad Moeial.

Ieder jaar vieren twee Brusselse universiteiten (VUB en ULB) hun “stichting en gezamenlijke waarden”. Er is een studentenoptocht en er worden kransen gelegd voor studenten die in het verzet zaten en in de Tweede Wereldoorlog zijn vermoord. Dit jaar verliep het feest anders. Het graf van Theodor Verhaegen werd wel bezocht en op het stadhuis hielden onder meer de rectoren van de twee universiteiten een toespraak.

Gisteren was in Vlaanderen en Brussel een Dag van de Wetenschap met allerlei activiteiten en excursies. Die activiteiten gingen in Brussel uiteraard niet door.

Vandaag ligt het onderwijs nog steeds plat. De gebouwen blijven open, maar de lessen zijn opgeschort, zoals de Erasmus Hogeschool Brussel aan zijn studenten meldt. Ook de Vrije Universiteit Brussel geeft geen onderwijs. “Er is wel een minimale dienstverlening in de bibliotheek, het studentenrestaurant, de studentenhomes en in een aantal onderzoekslabo’s”, aldus de website. En er is extra bewaking, zoals in de hele stad.