Thermostaat UU mogelijk ook omlaag

Foto Pixabay

Het UU-bestuur werd begin deze week geconfronteerd met vragen van studenten en medewerkers over de nieuwe campagne ‘Zet de Knop Om’. Daarmee wil de overheid burgers, bedrijven en instellingen stimuleren energie te besparen. De doelstelling is om het klimaat te ontzien en de afhankelijkheid van het Russische gas te verkleinen.

De overheid geeft zelf het goede voorbeeld door de thermostaat in al haar gebouwen op 19 graden te zetten, zo kondigde minister Jetten dit weekeinde aan. In de vergadering van de Universiteitsraad vroeg studentraadlid Rémi ter Haar afgelopen maandag aan het College van Bestuur of ook de UU de knop omlaag kan draaien.

Collegelid Margot van der Starre had op dat moment nog geen antwoord paraat. Maar dinsdag liet het UU-bestuur weten dat het Facilitair Service Centrum de opdracht had gekregen te onderzoeken of de temperatuur in de universitaire gebouwen lager kan en wat daarvan de mogelijke consequenties zijn. Op dit moment staat de thermostaat in de meeste gebouwen op 21 graden.

Volgens een woordvoerder moet onder meer goed uitgezocht worden wat de eventuele gevolgen zijn voor gebouwen met specifieke kenmerken, zoals laboratoria. Maar hij verwacht dat het FSC “op korte termijn” zijn bevindingen kan presenteren waarna het UU-bestuur een besluit kan nemen.