Tilburgse hoogleraren teleurgesteld in bestuur

Het bestuur van Tilburg University luistert niet naar zijn eigen wetenschappers, zeggen zes hoogleraren. Met een petitie hopen ze daar verandering in te brengen.

Afgelopen week zetten de zes hoogleraren hun petitie online. Ze vinden dat bestuurders hun oren te veel laten hangen naar beleidsadviseurs. Ze zijn teleurgesteld over het nieuwe strategische plan van de universiteit, dat volgens hen visie mist. Het zou zoveel onzin bevatten, “dat we alleen maar kunnen concluderen dat onderzoekers hierin geen stem hebben gehad”.

De petitie verwijst naar een paper met tien actiepunten, van de hand van hoogleraar Eric van Damme. Een universiteit moet niet geleid worden als een bedrijf, schrijft hij, maar als een sportteam. Het werkklimaat laat te wensen over, het academisch onderzoek moet beter en studenten moeten er weer van doordrongen worden dat ze een verschil kunnen maken.

Het college van bestuur van de universiteit zal de petitie binnenkort in ontvangst nemen, heeft een woordvoerder laten weten aan Univers Online. “Wij gaan de komende periode graag het gesprek aan over de inhoud van de petitie en over de voorgestelde verbeteringen voor onze instelling.”