Toch minder roosterproblemen dan gedacht, extra online onderwijs blijft beperkt

Een deel van het onderwijs kan plaatsvinden in het vergadercentrum in het Bestuursgebouw. Foto DUB

Afgelopen week reageerden studenten en docenten verontwaardigd op de aankondiging van de universiteit dat het wegvallen van veertien zalen in de roostering alleen kon worden opgevangen door online onderwijs of door onderwijs te plannen na zeven uur ’s avonds of op zaterdag.

Universitaire roosteraars zijn er nu toch in geslaagd bijna alle extra knelpunten op te lossen die zijn ontstaan doordat het nieuwe tijdelijk onderwijsgebouw op de Padualaan in september nog niet klaar is. Dat laat de interim-directeur Studenten, Onderwijs en Onderzoek Marieke de Bakker weten.

Door alle voorkeurstijdstippen en andere wensen nog eens tegen het licht te houden én door maatregelen als het samenvoegen van werkgroepen of het wijzigen van de volgorde van bijeenkomsten, zijn op de valreep alternatieve locaties gevonden voor vrijwel al het onderwijs dat in het tijdelijke gebouw gepland was. Daarbij blijkt het niet nodig om colleges en werkgroepen in de late avond of in het weekeinde te geven, voor studenten en docenten uiterst impopulaire tijdstippen.

Voor een groot deel kan het onderwijs worden geroosterd in acht vergaderzalen in verschillende gebouwen die tijdelijk tot onderwijsruimte zijn omgetoverd.

Kinepolis
Maar dat betekent niet dat studenten en docenten geen rekening hoeven te houden met online colleges en werkgroepen, zo benadrukt De Bakker. In een eerder stadium van het roosterproces was immers al de conclusie getrokken dat door de grote toestroom van studenten en grote zalenbehoefte van faculteiten online onderwijs in sommige gevallen niet te vermijden is.

Zo kan de faculteit Sociale Wetenschappen de vraag naar hoorcollegezalen maar ten dele opvangen door de bioscoopzaal Kinepolis bij de Jaarbeurs nog intensiever in te zetten dan dit jaar. Sommige colleges zijn daarom omgezet naar online varianten. De Bakker: “Maar dit was dus al eerder met de opleidingen afgestemd.”

Ingewikkelde puzzel
De Bakker stelt individuele docenten en studenten op dit moment nog geen zekerheid te kunnen geven over hun rooster. Alle docenten ontvangen uiterlijk in de komende weken hun roosters, als dat nog niet gebeurd is. Studenten krijgen hun roosters eind juli.

“Het is heel fijn dat we nu een deel van het probleem hebben opgelost, maar het blijft een enorm ingewikkelde puzzel”, stelt de interim-directeur. “We roepen ook zeker geen hallelujah. Studenten en docenten moeten rekening houden met suboptimale roosters, waarbij vakken bijvoorbeeld niet goed aansluiten of waarbij ze van de ene naar de andere locatie moeten reizen.”