Akropolisonderzoek valt in de prijzen

Twaalf jonge onderzoekers winnen KNAW Early Career Award

athene akropolis foto pixabay
De Akropolis in Athene, foto Pixabay

De Utrechts-Nijmeegse historicus Janric van Rookhuijzen heeft een Early Career Award gewonnen vanwege zijn innovatieve onderzoek naar de Akropolis in Athene. Eerder dit jaar sleepte hij al een Veni-beurs in de wacht. De andere elf prijswinnaars van deze prijs van wetenschapsgenootschap KNAW komen van andere universiteiten.

De winnaars van dit jaar doen bijvoorbeeld onderzoek naar de belofte van kunstmatige intelligentie voor het ontdekken van nieuwe geneesmiddelen, naar inclusieve geschiedschrijving en naar nieuwe wetgeving die nodig is om digitalisering in goede banen te leiden.

Op 14 februari 2023 worden de prijzen uitgereikt. De winnaars krijgen een kunstwerk en een geldbedrag van 15.000 euro, dat ze naar eigen inzicht mogen besteden aan hun onderzoekscarrière.

Early Career Award 2022 per instelling

Universiteit van Amsterdam

Wageningen Universiteit

TU Eindhoven

Radboud Universiteit

Tilburg University

Erasmus MC

Universiteit Twente

Maastricht UMC

Universiteit Utrecht

Totaal

De KNAW over Van Rookhuijzen:
Janric van Rookhuijzen is postdoctoraal onderzoeker Oude geschiedenis & Antieke Cultuur aan de Universiteit Utrecht, per 1 december 2022 Radboud Universiteit, Radboud Institute for Culture & History

Janric van Rookhuijzen heeft met innovatief onderzoek van historische en archeologische bronnen laten zien dat de wereldberoemde tempels op de Akropolis mogelijk andere functies en namen hadden dan voorheen gedacht. Wat wij kennen als het Parthenon (‘Maagdenhuis’) werd door de oude Grieken zelf bijvoorbeeld het Hekatompedon (‘Tempel van 100 voet’) genoemd. Van Rookhuijzen onderzoekt de Akropolis ook als monumentaal symbool van Griekenland, Europa en wat de ‘westerse beschaving’ wordt genoemd. Het blijkt dat die status verbonden is met negatieve stereotyperingen van oosterse volkeren zoals de Perzen en de Turken.