Tweede aanhouding in onderzoek brand studentenflat Diemen

In de nacht van 18 op 19 juli is brand gesticht in een studentenflat aan de Rode Kruislaan in Diemen. De 27-jarige UvA-student David Swart kwam daarbij om het leven en twee vrouwen raakten zeer ernstig gewond.

Op bewakingsbeelden, die afgelopen dinsdag werden getoond in Opsporing Verzocht, is te zien hoe twee mannen die nacht inbreken bij de flat. Er volgde een explosie en het tweetal sloeg op de vlucht. De brand en rook verspreidden zich razendsnel door het pand, waarvan door miscommunicatie bij de brandweer slechts zeven van de twaalf verdiepingen werden doorzocht.

Er kwamen meer dan twintig tips binnen over de zaak. Mensen die nog niet met de politie gesproken hebben en die meer weten over de brandstichting of de mannen op de bewakingsbeelden, wordt verzocht contact op te nemen met de politie via 0800-6070. Anoniem bellen kan via 0800-7000. De hoofdofficier van Justitie in Amsterdam heeft in deze zaak een beloning uitgeloofd van tienduizend euro.