Tweedejaars Mathijs Geurts verkozen tot Campuscolumnist 2019

Mathijs Geurts is de nieuwe Campuscolumnist 2019. Foto: DUB

De tweedejaars student Liberal Arts & Sciences Mathijs Geurts werd woensdagmiddag uitgeroepen tot de nieuwe campuscolumnist van DUB. De column De nachtclubtest bezorgde hem de overwinning. Hij volgt filosofiestudent Michiel Hekkens op.

Mathijs ontving op de nieuwjaarsborrel van DUB het Erik Hardemanstipendium van 1000 euro en publiceert het komende jaar columns op DUB.

Mathijs is zeer verheugd met zijn uitverkiezing. "Ik schrijf graag en vind het goed om te werken met een deadline en elke twee weken wat te maken. Daardoor hoop ik wat routine te krijgen."

In zijn winnende column schrijft Mathijs over de ‘uitdagingen’ van een vrije studie. Weinig structuur, lastig vrienden maken en de noodzaak veel eigen initiatief te nemen. Toen hij eenmaal studeerde, ontdekte hij het échte probleem waarmee veel ‘nieuwe’ studies kampen: ze zakken voor wat door hem de ‘nachtclub-test’ wordt genoemd.

De jury was zeer te spreken over het taalgebruik van Geurts en de originele manier waarop hij het probleem van de vrije studie aan de kaak stelt.

Met vijftien bijdragen lag het aantal inzendingen lager dan vorig jaar. Dit jaar deden er twaalf studenten mee en drie medewerkers. Ook waren er twee inzendingen van internationale studenten.

De jury constateerde dat voor veel deelnemers een column blijkbaar een negatieve boodschap moet hebben. Dat kan ook wel, maar het gevaar dreigt dat het al snel gezeur wordt, zeggen zij. Een column moet ook mooi geschreven zijn, verrassen en een duidelijke pointe hebben.

Gelukkig waren er ook een aantal bijdragen die wel aan die criteria voldeden. Mathijs Geurts won het woensdag van twee andere genomineerden.

Een van hen was studentendecaan Anne Hamburger. Haar column De vluchteling gaat over een gesprek met een Syrische vluchteling die aan de UU wil studeren. De studentendecaan denkt het gesprek goed te hebben voorbereid, maar geeft eerlijk aan hoe ze toch verrast wordt door de antwoorden.

Stefan Semenczuk is de eerste internationale student die is genomineerd als campuscolumnist. Hij doet de researchmaster History of Art of the Low Countries. Hij is met zijn 53 jaar niet een standaardstudent en precies over dit leeftijdsverschil gaat zijn column A point of view. Een column vol verwondering over zijn eigen positie.

De jury bestond dit jaar uit hoogleraar Sociale & Economische Geschiedenis Tine de Moor, schrijver en columnist Michiel Stroink, hoofd Studentenbegeleiding Marieke de Bakker, student Communicatie- & Informatiewetenschappen Juliette Smits en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg.