Twintigste UIT van start met bijna 4100 UIT-lopers

Vanochtend om half negen gingen de deuren van TivoliVredenburg open om de eerste van drie groepen UIT-lopers te verwelkomen. De nieuwe studenten konden hun fiets parkeren op een speciaal voor hun ingerichte fietsenstalling op Vredenburg om vervolgens in de rij te staan voor een oranje (18-plus) of zwart (18-min) bandje om hun pols te laten sealen.

polsband-18-.jpgVoor de minderjarigen is alcohol taboe. Wie betrapt wordt op het nuttigen van bier of wijn tijdens de UIT raakt zijn polsbandje kwijt en kan dus niet meer meedoen aan de verschillende activiteiten.

Tijdens de eerste shift was de stemming onder de UIT-lopers nog wat lauw. Het vroege tijdstip kan daaraan debet zijn, dacht het presentatieduo Wouter en Lode alias de Pakmannen. Zeker één aanwezige zei vanochtend om vijf uur te zijn opgestaan om naar Utrecht te reizen, maar van de eerste groep bleken de meeste UIT-lopers uit de provincie Utrecht te komen. Die hoefden natuurlijk minder vroeg hun bed uit.

UITband.jpgDe Pakmannen deden hun best om deze ochtendgroep een beetje wakker en los te krijgen. Hier en daar werd er wat gegniffeld om hun grappen. Zo vroegen ze:  ‘Je komt hier toch elke dag om te kijken met wie je wil neuken’? Maar slechts één jongen gaf dit toe aan de presentators. En een enkele deed echt haar of zijn best om wat mee te bewegen op het UIT-lied van Camera Musica of tijdens de Verboden-Rap van de Pakmannen.

Zoals elk jaar werd een bestuurslid van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht ondervraagd over studie en stad. Van de UU was dit vice-voorzitter Anton Pijpers, van de HU collegevoorzitter Jan Bogerd. De UIT-lopers weten nu dat Pijpers acht jaar over zijn studie Diergeneeskunde deed en dat Jan Bogerd in acht jaar tijd twee bachelors en twee masters afrondde. Op zijn onderwijsinstelling studeren dit jaar 35.000 studenten, op de UU 31.000. In totaal studeren in Utrecht 76.500 jongeren. Ook wist Anton Pijpers te melden dat de UU zich kan onderscheiden van andere universiteiten omdat Miss World Nederland aan de UU studeert.

mentorkoppel92.jpgNa afloop van de show moesten alle eerstejaars naar het Moreelse Park om op zoek te gaan naar hun UIT-groepje. In totaal lopen er deze week 280 groepen rond met elk twee mentoren en ongeveer 15 studenten. De UIT is niet uitverkocht, er konden dit jaar 4200 studenten meedoen.

Vandaag gaan de UIT-lopers de binnenstad verkennen en sluiten ze de dag af met een feest in TivoliVredenburg. Morgen is de verenigingsparade in De Uithof, stellen studentenverenigingen zich voor in het Wilhelminapark en sportverenigingen bij Olympos in De Uithof. Op woensdag is er een cultureel festival in het Wilhelminapark waar ook niet UIT-lopers welkom zijn en ’s avonds is er voor de nieuwkomers een culturele avond in TivoliVredenburg. Donderdag is het Griftpark het toneel voor de informatiemarkt waar allerlei Utrechtse instanties en organisaties zich voorstellen aan studenten met weer een afsluitend feest en op vrijdag is het chillen in het Griftpark met het UITfestival waarna om 21 uur de UIT is afgelopen.