Uithoflijn rijdt niet meteen op volle sterkte
De Uithoflijn, de tram tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park die bus 12 gaat vervangen, moet in de toekomst in beide richtingen twaalf keer per uur gaan rijden. Als de tram eind juli de eerste ritten met passagiers maakt, zal de tram echter slechts zes keer per uur rijden. Dit komt door technische problemen.
Pas als de problemen zijn opgelost, zal het aantal tramritten stapsgewijs worden verhoogd en gelijktijdig de frequentie van bus 12 worden verlaagd, volgens woordvoerder Diane Marbus. Tot die tijd vormt bus 12 het belangrijkste vervoer naar De Uithof en is tram 22 uitsluitend een aanvulling op het huidige aanbod. Het streven is dat de Uithoflijn uiterlijk 15 december op volle sterkte rijdt en de capaciteit (ten opzichte van bus 12) verdubbeld is.
Fouten door hevige regen en zon
Volgens Marbus zijn er drie technische verbeteringen nodig. Allereerst kampt de Uithoflijn nog met wisselstoringen waarvan de technische oorzaak onbekend is. Momenteel moeten die iedere keer nog handmatig verholpen worden door een verkeersleider op afstand. Een hoger aantal ritten zou daardoor niet veilig zijn.
Daarnaast functioneert het systeem dat de waarschuwingslichten en slagbomen activeert, “niet optimaal”. Tijdens de testfase kwam de slagboom op de Koningsweg een aantal keer zonder reden naar beneden. Volgens RTV Utrecht zou dinsdagavond in een ‘bijpraatsessie’ voor raadsleden en Statenleden gezegd zijn dat extreme weersomstandigheden hierbij mogelijk een rol spelen. “De sensor die moet registreren of een tram langskomt (en de slagboom dus naar beneden moet, red.), kan niet goed overweg met hitte of stortbuien.”
Het derde probleem waarmee de Uithoflijn worstelt is het zogenaamde magnetische veld. Bij het kankerbehandelingscentrum van het UMC Utrecht en een onderzoekslaboratorium van de opleiding biomedische wetenschappen, veroorzaakt de langsrijdende tram verstoring in de apparatuur.
10 cent duurder
Of de Uithoflijn op maandag 29 juli ook daadwerkelijk met passagiers gaat rijden, is volgens Marbus nog niet zeker. Pas op 16 juli is duidelijk of daarvoor toestemming is.
Reizigers die na de zomer de tram pakken in plaats van de bus, zijn wel 10 cent per rit duurder uit. Dit komt doordat er met de tram iets meer kilometers worden gemaakt en gebruikers per kilometer betalen. De reistijd tussen het station en De Uithof is naar schatting 20 minuten, maar volgens Marbus is het niet ondenkbaar dat dit in het begin soms langer is. Het streven is dat de tram uiteindelijk slechts 17 minuten doet over een ritje tussen het station en Utrecht Science Park.