Ultimatum voor bezetters UvA

Studenten moeten uiterlijk dinsdagmiddag om 12.00 uur het pand verlaten (foto: Folia/Daniël Rommens)

De Universiteit van Amsterdam spant een kort geding aan tegen de bezetters van het Bungehuis. Ze moeten het pand dinsdag om 12.00 uur hebben verlaten, eist de universiteit.

De actiegroep, die zichzelf ‘De Nieuwe Universiteit’ noemt, houdt sinds vrijdagmorgen een gebouw bezet van de faculteit geesteswetenschappen. In een manifest eisen de studenten dat Nederlandse universiteiten en hogescholen democratischer bestuurd worden. De academische gemeenschap zou te weinig worden gehoord bij belangrijke beslissingen. Er zouden ook enkele Utrechtse studenten betrokken zijn bij de actie.

De bestuurders van de universiteit en de actievoerders verwijten ze elkaar dat ze niet voor een gesprek openstaan. Zo wilden de actievoerders in een studio van stadszender AT5 praten met het bestuur, maar het bestuur sloeg de uitnodiging af. Het wil pas praten als de bezetting beëindigd is en bood de bezetters zelfs een andere locatie aan.

De bestuurders hebben er nu genoeg van. “Het is belangrijk om over de universiteit na te denken, maar dat kan ook op een andere plek”, meent collegevoorzitter Louise Gunning-Schepers.

Lokale studentenbond ASVA keurt de bezetting niet goed: “Hoewel ASVA zich op dit moment niet in deze actie kan vinden, deelt het de zorgen van De Nieuwe Universiteit en steunt zij de groep in haar roep om studenten een duidelijkere stem te geven binnen de academische gemeenschap.”

Een groep wetenschappers steunt de actievoerders juist wel, meldt universiteitskrant Folia: “De bezetting van het Bungehuis is ingegeven door een zorg over uniformering en verschoolsing – processen die ook bij andere afdelingen van de UvA en andere Nederlandse universiteiten gaande zijn. Wij sympathiseren daarom met onze studenten in het Bungehuis.”