Universiteit houdt een minuut stilte voor slachtoffers MH17

De Universiteit Utrecht gedenkt vandaag de slachtoffers die vielen bij de vliegtuigramp met Malaysia Airlines. Bij de ramp kwamen twee studenten en vier alumni van de UU om het leven.

De overheid heeft vandaag, 23 juli 2014, uitgeroepen tot dag van nationale rouw om de slachtoffers te gedenken van de MH17. Het vliegtuig was donderdag 17 juli op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur en stortte neer in Oekraïne. Bij de Universiteit Utrecht hangt de vlag halfstok en om 16 uur wordt een minuut stilte in acht genomen. Op dat tijdstip komen de eerste lichamen in Nederland aan.

Bij de ramp kwam geneeskundestudent Lisanne Engels om het leven. Zij zou in Maleisië een stage oogheelkunde doen. Hannah Meuleman zat ook in het vliegtuig. Zij zou na de zomer haar bachelor Psychologie afronden en ging voor een vakantie met haar vriend naar Bali.

Voor zover bekend zaten vier alumni van de universiteit in het vliegtuig. Dat maakte de universiteit vanochtend bekend. Het gaat om Winneke van Wiggen die Sociale Geografie heeft gestudeerd, Tessa van der Sande die de studie Internationale Betrekkingen deed, Desiree Zantkuijl die psychologie studeerde in Utrecht en Marit Witteveen die afstudeerde aan University College Roosevelt.

Condoleanceboek Lisanne Engels
In het onderwijsgebouw van Geneeskunde, het Hijmans van den Berghgebouw in De Uithof, is een gedenkplek ingericht voor Lisanne Engels. In de hal staat een foto van haar en ligt een condoleanceboek. Om 16 uur verzamelen medewerkers en studenten zich daar om een minuut stilte in acht te nemen. Het is, zo meldt de faculteit, geen officiële herdenking en er worden ook geen toespraken gehouden.

Condoleances voor Hannah Meuleman
In zowel het Langeveldgebouw als het Sjoerd Groenmangebouw van de faculteit Sociale Wetenschappen is een plekje ingericht waar een foto van psychologiestudent Hannah Meuleman komt te staan met daarbij een mogelijkheid om een condoleance achter te laten. De faculteit heeft hierover contact gehad met de ouders van Hannah.