Klein tentenkamp op de binnenplaats

Universiteit sluit hekken UB om bezetting te voorkomen (update)

gaza palestina wittevrouwen protest foto DUB
Actievoerders verzamelen zich bij het hek aan de Wittevrouwenstraat. Foto DUB

Het ging al een paar dagen rond dat er donderdag opnieuw studentenprotesten zouden zijn tegen de Israëlische acties in Gaza. Er waren lezingen, workshops, poëzie en muziek aangekondigd die zouden plaatsvinden op de binnenplaats van de Universiteitsbibliotheek.

Maar in het begin van de middag bleek dat enkele betogers meer acties op het programma hadden staan en zetten tentjes op en gaven de naam Teh Al Azhar Encampment. Zodra de universiteit daar lucht van kreeg, werd het hek van de binnenplaats gesloten net als bijna alle deuren die toegang geven tot het Driftcomplex. Studenten en medewerkers konden de panden alleen in met een campuskaart of collegekaart via de ingang op de Drift. De ongeveer twintig actievoerders in de tentjes werden zodoende geïsoleerd. Niemand mocht er meer bij. De actievoerders kunnen nog wel het terrein verlaten via de UB.

tentjesgaza protest foto DUB

Andere actievoerders en sympathisanten verzamelden zich nu op de Wittevrouwenstraat voor de poorten waar het beoogde programma min of meer doorgaat. Rond 14.00 uur waren er zo’n vijftig mensen verzameld die netjes op de stoep voor de poort zitten en luisteren. Politie is aanwezig, maar grijpt niet in. In de UB zijn de studenten nog gewoon aan het studeren.

In de middag rond 15.00 uur besloot de universiteit de gebouwen in de binnenstad te sluiten. Medewerkers en studenten in de panden aan de Drift en het Janskerkhof kregen te horen dat ze het pand moesten verlaten.

Rond 20.00 uur vertrokken de actievoerders van de universiteitsbibliotheek richting het stadshuis.  Ook de demonstranten met hun tentjes op het plein gingen met de groep mee. Daar was om 20.30 uur een vergadering van de gemeenteraadscommissie Veiligheid over het politie-optreden bij eerdere ontruimingen van universiteitsgebouwen. Een deel van de actievoerders ging het stadshuis binnen om dit debat te volgen.

stadshuisgaza foto DUB