Universiteit Utrecht: ‘Pnyx verhuizen naar Parnassos is te duur’

Het nieuwe onderkomen van studentenbesturen in De Uithof: 'Maximaal drie jaar', foto DUB

In september van dit collegejaar kregen de studentbesturen die gehuisvest zijn in Pnyx te horen dat ze hun pand moeten verlaten. Het gebouw moet rigoureus worden opgeknapt. Binnen de universiteit wordt zelfs geopperd dat het pand – dat eigendom is van de UU - beter tegen de vlakte kan. Hoewel de studenten niet rouwig zijn om het gedateerde pand te verlaten, is er al sinds september onenigheid over de nieuwe locatie.

Het universiteitsbestuur wil de studenten huisvesten in een pand aan het Princetonplein in De Uithof. Op dit besluit volgt groot protest: het pand voldoet niet aan verschillende basisvereisten zoals een werkende lift en heeft ook geen keuken. Bovendien vinden de studenten dat het pand niet zichtbaar is. De afstand tot de binnenstad waar de meeste besturen hun activiteiten hebben, wordt ook als een grote belemmering ervaren. Op zoek naar een alternatief, kwam Cultuurcentrum Parnassos bij de studenten in beeld.

Directeur van het centrum, Marieke van Merriënboer, zou de studenten graag huisvesten in haar pand om zo de samenwerking nog intensiever te maken. ‘Pnyx’ omarmde het idee en vroeg samen met de studenten uit de Universiteitsraad het universiteitsbestuur naar de mogelijkheden. Het antwoord kwam midden vorige maand en is nu openbaar gemaakt. Verhuizen naar Parnassos zit er niet in, schrijft het College van Bestuur.

Het pand aan de Kruisstraat biedt niet alleen onderdak aan het cultuurcentrum maar ook aan zo’n zeventig internationale studenten. Om ruimte te maken voor de studentbesturen zouden deze internationals geherhuisvest moeten worden en zou er verbouwd moeten worden. Het CvB zegt dat het zeer moeilijk is om vervangende woonruimte voor deze ‘shortstayers’ te vinden en mocht dat al lukken dan zou een verbouwing in de miljoenen lopen. Het college van bestuur denkt daar in totaal 15 miljoen euro voor nodig te hebben en dat is te duur.

Bij monde van Daan Warnas, die met zijn bestuur van Vidius ook bewoner van Pnyx is, leggen de studenten zich er nu bij neer dat een verhuizing naar De Uithof onafwendbaar is. “Maar we willen er maximaal drie jaar blijven.” De organisaties die aanvankelijk weigerden te verhuizen omdat het pand aan het Princetonplein niet voldoet aan de minimum eisen, gaan toch mee. Dit na toezeggingen van de universiteit om de voorzieningen te verbeteren.

Blijft alleen de feitelijke verhuisdatum nog een vraag en daar heeft ‘Pnyx’ binnenkort een gesprek over met het universiteitsbestuur. Warnas: “We willen pas na dit collegejaar verhuizen.” Hij legt uit waarom. “Voor wij in het pand aan het Princetonplein mogen, moet de gemeente nog een vergunning afgeven aan de universiteit. Daar wachten we nu al een tijd op. De universiteit zei dat we voor 2020 hier weg moeten, maar we zitten er nog steeds. De onzekerheid over de verhuisdatum maakt dat we ons opgejaagd voelen. We willen wat rust in de tent en hopen dat we hier tot het eind van het collegejaar mogen blijven zitten zodat we in de zomer tijd hebben om te verhuizen.”