Universiteit Utrecht houdt situatie in Italië nauwlettend in de gaten

De kaart is van de website John Hopkins CSSE

In Noord-Italië zijn verschillende dorpen afgesloten van de buitenwereld nu bewoners hier besmet zijn geraakt met Covid-19. Inmiddels zijn er zo’n 200 zieken gemeld in dorpen en steden in Piemonte, Veneto en Lombardije. Het openbare leven ligt er stil en ook verschillende universiteiten schijnen de deuren gesloten te houden.

De Universiteit Utrecht volgt de richtlijnen van het ministerie van Buitenlandse Zaken en het RIVM. Er is geen negatief reisadvies dus kan er gewoon gereisd worden naar het noorden van Italië. Voor zover bekend zijn twee Utrechtse studenten op uitwisseling in Milaan en één in Padua. Van de laatste loopt de uitwisselingsperiode deze week af, maar of de student nog in Padua is of al terug is in Nederland is nog niet duidelijk. Er wordt contact gezocht met de student.

Italiaanse studenten uit de regio waar het coronavirus rondwaart, mogen ook gewoon nog naar Utrecht komen, stelt een woordvoerder van de UU. “We sluiten ons aan bij het beleid van de universiteiten aldaar. Als de Italiaanse universiteit zegt dat uitreizen geen probleem is, dan zijn ze hier welkom. Geven ze een negatief reisadvies af, dan mogen ze niet komen.”

De Utrechtse student Philosophy, Politics and Economics en DUB-blogger Mario Parolari is afkomstig uit de regio Venetië. Hij wil over twee weken zijn ouders bezoeken, maar weet nog niet of dat gaat lukken. Hij vreest dat reizen van en naar het gebied steeds lastiger kan worden. "Misschien kan ik straks niet naar huis. Of, erger, kan ik straks wel gaan, maar niet meer terug. Of misschien word ik dan in quarantaine gehouden omdat ik uit Venetië kom."

Volgens Mario is de situatie in Noord-Italië snel ernstiger geworden en is het publieke leven langzaam tot stilstand gekomen. "Mijn ouders zijn rustig en willen graag dat ik kom, maar ik moet afwachten hoe alles zich verder ontwikkelt."

Vandaag hebben alle EU-landen overleg over de aanpak van het virus. Mocht dit tot een ander advies leiden van het ministerie van Buitenlandse Zaken dan volgt de UU dit.

Kaart van John Hopkins CSSE waarop de landen staan waar het coronavirus is aangetroffen dat de ziekte Covid-19 veroorzaakt.