Universiteit Utrecht stapt in kenniscentrum water, voedsel en energie in Zeeland

De jachthaven van Vlissingen, foto Pixabay

De plannen Voor het Delta Kenniscentrum zijn nog pril. De oprichters zijn het Zeeuwse Scalda voor middelbaar beroepsonderwijs, Hogeschool Zeeland , de Universiteit Utrecht samen met University College Roosevelt (UCR) en de Wageningen Universiteit. Het samenwerkingsverband wordt met ruim 68 miljoen euro financieel gesteund vanuit het compensatiepakket van het Rijk om de Zeeuwse economie en leefbaarheid te versterken, schrijft de Hogeschool Zeeland vrijdag op haar website. Dit is iets minder dan de helft van het benodigde bedrag. De onderwijsinstellingen dragen de overige miljoenen bij. De komende maanden worden de plannen nader uitgewerkt.

Ook nieuwsprogramma 1Vandaag meldde vorige week al de plannen van de UU om deel te nemen aan het op te richten kenniscentrum dat in Vlissingen moet komen. De 68 miljoen euro maakt onderdeel uit van de compensatiegelden van het Rijk nu de Marinierskazerne niet van Doorn naar Vlissingen gaat verhuizen. De Universiteit Utrecht wilde vorige week nog niet reageren, omdat het kabinet nog geen besluit had genomen. Vrijdagmiddag werden de plannen echter bevestigd door het Rijk en daarom wil rector Henk Kummeling de plannen toelichten.

"We juichen de oprichting toe werken mee aan de planvorming. Het is belangrijk voor Zeeland, waarmee wij via UCR al een band hebben, maar biedt potentieel vooral ook hele mooie kansen voor onze onderzoekers en studenten."

Het onderzoek moet innovatieve oplossingen realiseren voor een ‘toekomstbestendige, veilige en welvarende delta’ op het vlak van water, voedsel en energie. Het gaat om een multidisciplinaire aanpak van verschillende kennisgebieden en onderzoek dat zowel fundamenteel als toegepast is en zijn weg vindt naar het onderwijs op mbo, hbo en universitair niveau. Kummeling zegt hierover: "Wij hebben veel kennis en kunde op het terrein van delta’s, future food, en klimaatadaptatie. Ook dat onze alliantiepartner Wageningen University & Research meedoet, is een pré.”

Volgens Kummeling heeft de UU zich nog niet gecommitteerd op specifieke financiële bijdragen, en is het nu eerst zaak de plannen verder te brengen. Wel draagt de UU bij in expertise, onderwijs en het begeleiden van promovendi en postdocs.

De hoofdvestiging van het Delta Kenniscentrum komt te staan op de Kenniswerf in Vlissingen, maar elders in Zeeland zullen gelieerde onderzoeken plaatsvinden zoals bij het Nioz in Yerseke waarmee de Universiteit Utrecht nauw samenwerkt. Ook University College Roosevelt in Middelburg is onderdeel van de UU.