Universiteit vestigt hoop op sneltesten, niet op commerciële testbureau's

Coronatest, foto Shutterstock

In de faculteitsraad van Diergeneeskunde vroegen medewerkers of het mogelijk is om zich bij een commerciële aanbieder te laten testen op corona. Dit omdat de wachttijden bij de GGD oplopen waardoor de werknemers toch zeker een paar dagen uit de roulatie zijn voor ze getest zijn en de uitslag binnen hebben. Vooral in de klinieken voor kleine huisdieren en paard kan de continuïteit van de zorg in het geding komen.

Directeur Geert Tillemans bleek hierop geanticipeerd te hebben en in de coronawerkgroep Bedrijfsvoering al een onderzoek te hebben gedaan naar een goede commerciële aanbieder. Het College van Bestuur (CvB) werd gevraagd of UU’ers zich hier mogen laten testen. Het CvB laat via de woordvoerder weten het geen goed idee te vinden om met een commerciële aanbieder in zee te gaan."De vraag die dan beantwoord moet worden, is wei mag wel en mag zich niet melden bij een commerciële tester."

Diergeneeskunde begrijpt de overwegingen van het CvB, zegt directeur Tillemans. “We zullen nu in individuele gevallen kijken hoe we de periode van afwezigheid kunnen beperken en adequate vervanging kunnen regelen. De berichten over het op korte termijn beschikbaar komen van sneltesten zijn inderdaad positief. Daarmee zouden wij ook goed geholpen zijn.”