Universiteiten trekken bijna evenveel eerstejaars

Universiteiten trokken dit studiejaar bijna 44.000 eerstejaars bachelorstudenten, blijkt uit de definitieve inschrijfcijfers. Dat is één procent minder dan vorig jaar. Exacte studies groeien flink.

Er zijn opvallend veel buitenlandse studenten aan een universitaire bacheloropleiding begonnen: 6900 . Dat is 20 procent meer dan in 2014. Onder hen veel Duitsers en Chinezen, maar ook meer Italianen, Grieken en Britten.

Wel ontvingen de universiteiten 5 procent minder vwo’ers. Maar dat kwam niet als een verrassing. In de voorgaande twee jaren wilden veel aspirant-studenten nog net de basisbeurs meepikken voordat hij werd afgeschaft en gingen ze na hun eindexamen meteen studeren. Toen was er dus een piek in het aantal eerstejaars.

Maar van een dip kun je dit jaar niet spreken. Een jaartje reizen of werken is blijkbaar minder populair geworden. Van alle vwo’ers ging bijna driekwart meteen na het eindexamen door naar de universiteit. In 2010 en 2011 was dat nog geen 71 procent.

De universiteiten hebben dus geen last van het nieuwe leenstelsel. Ze trokken zelfs bijna evenveel nieuwe bachelorstudenten als daarvoor: in totaal 43.876, nog geen procent minder dan vorig jaar.

Welke studie
En wat gaan ze studeren? Gedrag & maatschappij is nog steeds de grootste sector met meer dan 8.300 studenten, maar dat is wel 6,7 procent minder dan vorig jaar. Opleidingen in de taal & cultuur zien een daling van maar liefst 9,2 procent. Rechten levert ook een klein beetje in, maar dat mag geen naam hebben.

De grote winnaars zijn de exacte studies. Techniek trek 4,7 procent meer studenten en opleidingen in de natuurwetenschappen stijgen zelfs 8,4 procent. Daar hoeven ze niet eens zoveel voor te doen.

© HOP. Bron: VSNU.

“Het gaat een beetje vanzelf inmiddels”, zegt bestuurslid Anka Mulder van de TU Delft. “Techniek is populairder geworden. Enerzijds omdat studenten weten dat ze goede loopbaankansen hebben, maar ook omdat het imago is verbeterd. Heel simpele dingen, meer techniek in De Wereld Draait Door bijvoorbeeld, hebben daar invloed op.”

Master
Als ze klaar zijn met hun bachelor, gaan steeds meer studenten naar een andere universiteit. In september 2012 kwam nog maar 14 procent van de nieuwe masterstudenten van een andere universiteit, dit studiejaar is dat 19 procent.