Afzender lijkt groep autonomen uit Utrecht

Update: Aangifte van bekladden Bestuursgebouw

bestuursgebouw beklad, foto DUB
Foto's DUB

Update: Op de Instagramaccounts van Palestine Action Amsterdam, Encampment.uu en Student.encampment.nl staat een filmpje waarop te zien is dat actievoerders het Bestuursgebouw met rode verf bekladden. Het lijkt te gaan om twee of drie mensen, die allemaal onherkenbaar zijn door een capuchon en een mondkapje. De actie wordt echter opgeëist door een groep autonomen die dus niet behoren tot de groepen van de drie accounts en geen eigen account hebben.

Onder de post staat dat ze het Bestuursgebouw als doelwit namen als directe boodschap aan het College van Bestuur omdat de leden geen actie ondernemen om de banden met Israëlische instellingen te verbreken en de situatie in Gaza verergert. Deze actie is een waarschuwing voor alle Nederlandse universiteiten, staat bij de post. "We will continue to escalate for Gaza."

De universiteit vindt dat de actievoerders te ver zijn gegaan. De universiteit zegt dat er binnen de universiteit ruimte is voor verschillende perspectieven en gevoelens over de situatie in Gaza en Israël. Maar “het bekladden van een pand om je punt te maken, zoals vannacht gebeurd is, overschrijdt een norm”.

Hoe hoog de schoonmaakkosten zijn, is ook nog niet bekend. Volgens de mensen die de hele ochtend de gevel hebben gereinigd, is het een hardnekkige verfsoort dat verwijderd toch nog sporen nalaat.

bestuursgebouw beklad 2, foto DUB
Gevel beklad bestuursgebouw, foto DUB