Betere beoordeling dan vorig jaar

Utrecht is beste brede universiteit volgens de Keuzegids

open dag UU

In de Keuzegids zet de redactie op een rij wat volgens haar de beste universitaire bacheloropleidingen van Nederland zijn. Utrecht is opnieuw de nummer één in de ranglijst van brede universiteiten. Ze krijgt veel lof voor de vakgebieden gezondheid en recht & bestuur. Een onderwerp waar de Utrechtse universiteit goed scoort is de doorstroming van het eerste naar tweede jaar. Ook hebben de Utrechtse studenten waardering voor de docenten. Een aandachtspunt is de voorbereiding op de arbeidsmarkt. Vooral bij opleidingen als Media & Cultuur als Communicatie & Informatiewetenschap krijgt dit onderdeel een dubbele min.

De keuzegids geeft goedscorende opleidingen een medaille. Dat zijn opleidingen die meer dan 77 punten vergaren. In Utrecht gaat dat om 17 opleidingen, een stijging van vier want in vergelijk met vorig jaar.

Utrechtse opleidingen met een medaille:

Bestuurs- & Organisatiewetenschap

Religiewetenschappen

Diergeneeskunde

77

Wat voor de Universiteit Utrecht positief is, is dat de zorgenkindjes van andere jaren het dit jaar ook beter lijken te doen. Liberal Arts & Sciences, Kunstmatige Intelligentie en Economie halen nog altijd de minste punten binnen, maar doen het alle drie wel beter dan vorig jaar. Alleen Communicatie & Informatiewetenschap maakt een duikeling. Vorig jaar zat de opleiding met 74 punten in de middenmoot, nu wordt de opleiding beoordeeld met 54 punten.

Van de brede universiteit, scoort  de Radboud Universiteit Nijmegen bijna gelijk aan Utrecht. Het scheelt slecht één punt. De Universiteit Leiden verdringt Groningen en de Vrije Universiteit Amsterdam van de gedeelde derde plaats. De Universiteit van Amsterdam is net als vorig jaar hekkensluiter. Dat ligt volgens de Keuzegids vooral aan de lagere waardering voor opleidingen economie & bedrijf.

Opvallende stijger
In de categorie “overige universiteiten” heeft Wageningen Universiteit haar voorsprong op de Open Universiteit verder vergroot. De Universiteit Twente staat nu weer op de derde plaats omdat de Universiteit Maastricht 2,5 punten inleverde.

Opvallende stijger in deze ranglijst is de Erasmus Universiteit Rotterdam, die 3,5 punten hoger scoort dan vorig jaar. Daarom is het nu de TU Delft die de rij sluit, met de TU Eindhoven net boven zich.

Rankings Keuzegids Universiteiten 2023

Delft TUD

58

Bron: Keuzegids Universiteiten 2023

De redactie van de Keuzegids baseert zich op de oordelen van ruim 286 duizend studenten die dit voorjaar de Nationale Studenten Enquête invulden. Zij gaven cijfers voor de inhoud van hun opleiding, hun docenten, de toetsing, de sfeer en de manier waarop ze worden voorbereid op hun loopbaan.

Daarnaast weegt mee hoeveel studenten zich inschrijven voor het tweede jaar en of ze binnen vier jaar zijn afgestudeerd.

Tags: keuzegids