Utrechtsch Studenten Concert genomineerd voor ‘Oscar’ onder de opera awards

Beeld uit de opera Thijl. Foto: Marco Borggreve

Aan de opvoering van Thijl afgelopen zomer op voormalig vliegbasis Soesterberg, ging twee jaar voorbereiding vooraf. De handgeschreven bladmuziek van de opera moest ontcijferd worden, omdat het werk van de Nederlandse componist Jan van Gilse spoorloos was verdwenen na de laatste uitvoering in 1980.

Een monsterklus, volgens de studenten. “Het was niet voor niets dat Thijl al 38 jaar niet was uitgevoerd”, aldus Petra Sanders van het Utrechts Studenten Concert in een interview met Radio 1. “Maar juist de bewering van een hoop mensen dat het zo goed als onmogelijk was om uit te voeren, was de trigger om er de schouders onder te zetten en er gewoon voor te gaan.”

Honderdduizenden uren voor 'herontdekt' werk
“Iedereen die er een beetje verstand van heeft, zei dat het een onmogelijke opera was”, aldus dirigent Bas Pollard. “De manuren die in deze opgave zitten, zouden weleens in de honderdduizenden kunnen oplopen.” Juist die inspanning heeft het Utrechts Studenten Orkest nu een nominatie voor de Internationale Opera Awards in de categorie ‘herontdekt werkt’ opgeleverd.

Volgens Sanders van het USConcert is het een unicum dat een niet-professioneel orkest genomineerd wordt voor deze ‘Opera-Oscars’. Op de lijst met acht genomineerden staan ook het Poolse nationale operagezelschap (won twee jaar geleden een opera-Oscar), de opera-uitvoering van een jaarlijks Oostenrijks festival (won in 2014) en een professioneel operagezelschap uit Londen (won al twee keer). “Dat we als studentgezelschap op dezelfde shortlist staan als allemaal producties van toonaangevende operahuizen is super bijzonder en een enorme eer.”

De nominatie voor de opera-Oscars hebben de studenten te danken aan de journalist Robbert Nachbahr die bij één van de voorstellingen was. Sanders: "Hij was ontzettend onder de indruk van het niveau van de productie. Zo schreef hij in het Opera Magazine van november 2018: 'He [dirigent Bas Pollard] drew a sound from the orchestra that could compete with the best Dutch professional orchestra’s'. Daarnaast vertelde hij mij dat hij het bijzonder vond dat een grote groep jonge mensen zich vrijwillig zo heeft ingezet om een vergeten werk opnieuw naar het theater te krijgen. Met name het ontcijferen en digitaliseren van de bladmuziek, vond hij een enorme prestatie. Hij heeft Thijl daarom getipt bij de jury van de International Opera Awards."

Of de Utrechtse studenten ook daadwerkelijk een award in ontvangst mogen nemen, wordt besloten door een internationale vakjury. De uitreiking is 29 april tijdens een gala-evenement in London.