Utrechtse actie voor opgepakte Egyptische student

Protestactie in Granada vorige week. Foto: Facebookpagina GEMMA

De bijeenkomst van de Utrechtse studenten en docenten vindt plaats om 18.00 uur. Op dat tijdstip zullen acties plaatsvinden aan alle zeven universiteiten die samen de Europese Erasmus Mundus-master Gemma aanbieden. Er zal onder meer een statement worden voorgelezen waarin wordt aangedrongen op de onmiddellijke vrijlating van de student.

Eerder vonden er in Bologna en Granada al protestbijeenkomsten plaats. Een online petitie die de Egyptische regering oproept om Zaki vrij te laten is inmiddels door meer dan 80.000 personen ondertekend. Ook bestuurders, medewerkers en studenten van de universiteit van Bologna hebben zich uitgesproken. Zij roepen nationale regeringen en de Europese Unie op om zich in te zetten voor de vrijlating van Patrick Zaki.

De 27-jarige Zaki is mensenrechtenactivist en werkt als onderzoeker voor het Egyptische Initiative for Personal Rights (EIPR), maar had zich afgelopen augustus ingeschreven voor het Europese masterprogramma Gemma. Hij volgde zijn vakken in Bologna en in het Poolse Lodz.

In Italië was hij betrokken bij een campagne voor meer duidelijkheid over het lot van de Italiaanse wetenschapper Giulio Regeni. Die deed in Egypte onderzoek naar vakbonden en arbeidersbewegingen tot hij vier jaar geleden plotseling verdween. Later werd hij dood teruggevonden met sporen van marteling op zijn lichaam. Het betreft een zaak die in Italië veel stof deed opwaaien en de relaties tussen de twee landen onder druk zette.

Volgens Amnesty International werd Zaki op 7 februari gearresteerd op het vliegveld van Caïro, onder meer op verdenking van het aanzetten tot geweld en terrorisme. Hij verdween daarna meer dan een dag lang en werd tijdens ondervragingen geblinddoekt, van handboeien voorzien en gemarteld, zo schrijft Amnesty International. De Egyptische autoriteiten zeggen zelf in een formeel statement dat Zaki pas op 8 februari in het huis van zijn ouders werd gearresteerd.

Volgens Amnesty International past de behandeling van Zaki in de ontwikkelingen na het neerslaan van een grootschalig protest tegen het regime van president Sisi in september. Sindsdien zijn meer dan vierduizend personen opgepakt. De mensenrechtenorganisatie roept op om protestbrieven te schrijven naar de Egyptische aanklager.

*Update* Op 15 februari is een verzoek tot onmiddellijke vrijlating van Patrick Zaki afgewezen.