Utrechtse studenten niet in de prijzen bij Opera Awards

Petra Sanders, Pieter Hovenkamp, Jaap van Hellenberg Hubar

Volgens de studenten van het Utrechts Studenten Concert was het al een 'unicum' dat een niet-professioneel orkest genomineerd was voor de 'Opera-Oscars'. Hun uitvoering van de opera Thijl nam in de categorie 'herontdekt werk' op tegen zeven uitvoeringen van professionele gezelschappen. Het Australische Pinchgut Opera ging er uiteindelijk met de award vandoor voor de opera Artaserse.

Ondanks dat de studenten van het Utrechts Studenten Concert achter het net visten, hadden zij een "onvergetelijke avond". Orkestlid Jaap van Hellenberg Hubar: "Dat we als studenten met de beste operahuizen van de wereld op één shortlist stonden was al een fantastische prijs. En zo'n award uitreiking maak je natuurlijk ook maar één keer in je leven mee."

'Monsterklus' om
De studenten hadden hun nominatie voor de International Opera Awards te danken aan een internationale journalist die één van de voorstellingen van Thijl bijwoonde. Hij was onder de indruk van het niveau van de productie en vond het bijzonder dat een groep jong mensen zich vrijwillig had ingezet om de opera opnieuw naar het theater te krijgen.

De opera Thijl werd namelijk slechts één keer eerder uitgevoerd. Dat gebeurde in 1980 onder leiding van componist Jan van Gilse. Na die uitvoering van zijn werk verdween de bladmuziek spoorloos, op een handgeschreven partituur na. De studenten van het Utrechtsch Studenten Concert ontcijferden deze handgeschreven bladmuziek zodat de opera weer uitgevoerd kon worden. "Een monsterklus", volgens de studenten die er anderhalf jaar mee bezig waren. "Het was niet voor niets dat Thijl al 38 jaar niet was uitgevoerd", aldus Petra Sanders van het Utrechtse symfonieorkest.