Utrechtse studenten voeren actie voor een boycot van Israëlische universiteiten

Een aantal studenten van Utrecht in Solidarity with Palestine, foto DUB

Het oorspronkelijke plan voor het protest van Utrecht in Solidarity with Palestine (USP) was om zich in een volle universiteitsbibliotheek in stilte te presenteren met een Palestijnse vlag met de tekst: ‘It’s time to boycot Israeli apartheid’. Het personeel van de UB voorkwam dit en stuurde na een paar minuten de actievoerders weg: “Dit is natuurlijk jammer, maar de reacties waren beter dan verwacht. Toen we onze vlag omhoog hielden, hoorden we geklap van studenten”, zegt woordvoerder en UU-student Lyn Abdul Hameed.

Na het vertrek uit de UB verhuisde de organisatie naar de binnenplaats van de bibliotheek. Daar ontvouwden ze hun vlag opnieuw. Hier konden ze wat langer blijven staan. “De reden dat we het op deze manier doen, is omdat de events en gesprekken die we tot nog toe hebben gehad, niet hebben gewerkt. We willen de universiteit laten weten dat we niet opgeven. We wilden dit in de UB doen omdat we meer studenten willen mobiliseren en we ons specifiek op de universiteit richten.”

Utrechtse studenten kunnen op uitwisseling bij verschillende universiteiten in Israël. Andersom kunnen in Utrecht ook Israëlische studenten een uitwisseling doen. Wetenschappers trokken in mei vorig jaar aan de bel om alle banden met Israëlische universiteiten te verbreken vanwege de volgens hen ongelijke strijd die Israël voert met Palestina.

De UU ziet echter geen reden om de samenwerking te stoppen. De universiteit houdt zich op het vlak van internationale samenwerking volgens de universiteit aan de richtlijnen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

De studenten van USP hopen de UU alsnog te overtuigen om de banden met Israëlische universiteiten te verbreken. Volgens de studenten van USP werken Israëlische universiteiten mee aan het ontwikkelen en innoveren van Israëls “beleid van militaire bezetting, discriminatie van Palestijnen, apartheid en etnische zuivering”.

Hameed:  “Waarom zijn de banden met Russische universiteiten bijvoorbeeld wel verbroken en die met Israël niet?”