Top honderd universiteiten

UU beste Nederlandse universiteit volgens Shanghai Ranking

Van Unnikgebouw by night
Foto: DUB

De Shanghai Ranking telt de Nobelprijswinnaars en de Fieldsmedailles (voor wiskunde) aan een universiteit, zet de aantallen papers in Nature en Science op een rijtje en geeft punten voor de één promille meest geciteerde wetenschappers ter wereld (dat zijn in Nederland deze bijna tweehonderd wetenschappers).

Utrecht
Van de duizend universiteiten in de ranglijst is de Universiteit Utrecht (UU) de hoogst scorende Nederlandse instelling op plaats 55. Het is al een aantal jaar zo dat de UU op de eerste plek eindigt. Groningen volgt op plek 69 en de Erasmus Universiteit Rotterdam is uit de top-100 gevallen.

De Shanghai Ranking wordt zoals altijd geleid door Amerikaanse en Britse universiteiten. Harvard, Stanford en MIT voeren de lijst aan, gevolgd door de universiteiten van Cambridge, Berkeley en Oxford.

China
Wat vooral opvalt aan de lijst is de snelle opmars van China. In 2016 stond voor het eerst een Chinese universiteit in de top-100. Nu zijn dat er veertien. In 2018 kwam de eerste top-50 notering. Dit jaar zijn er zes bij de beste vijftig. De zeer selectieve Tsinghua Universiteit uit Beijing voert de Chinese delegatie aan.

De Universiteit Utrecht is al vele jaren de hoogstgenoteerde Nederlandse universiteit in de Shanghailijst. Dat is een beetje ironisch, omdat die universiteit er het hardst afstand van neemt. De UU verstrekt geen gegevens meer aan lijstjesmakers (de Shanghai Ranking gebruikt open data) en roept studenten en medewerkers op om er niet te veel aandacht aan te besteden.

Eenzijdig
De afgelopen jaren groeit in Nederland de consensus dat ranglijsten als deze een eenzijdig beeld geven. Een hoogleraar die inspirerend lesgeeft moet ook erkend en gewaardeerd worden, zegt deze beweging. In de Leiden Ranking kun je bijvoorbeeld zelf de belangrijkste criteria selecteren.

Nederlandse universiteiten in de Shanghai Ranking

Universiteit Utrecht55