UU-bestuur steunt studenten en docenten die 15 maart willen staken

Foto: DUB

De demonstratie op het Malieveld in Den Haag moet de grande finale worden van een landelijke actieweek in alle onderwijssectoren. Het basis-, voortgezet- en hoger onderwijs bundelen hun krachten om de politiek op die manier te overtuigen om meer te investeren in het hoger onderwijs. De organisatoren eisen dat er 4 miljard euro extra geïnvesteerd wordt in het hele onderwijs en dat de zogenaamde doelmatigheidskorting geschrapt wordt.

Het bestuur van de Universiteit van Amsterdam liet maandag al weten de landelijke staking te steunen. "Dat betekent dat er geen aanwezigheidsplicht geldt. Wel blijven de gebouwen open voor degenen die gewoon colleges willen volgen”, aldus universiteitsmedium Folia.

Steun, maar UU gaat niet dicht
Het College van Bestuur van de UU maakt dinsdag bekend de demonstratie ook te steunen. Volgens woordvoerder Maarten Post deelt het bestuur de zorgen en de roep “om een duurzame financiering passend bij de taken die de universiteit heeft.” Dat betekent dat dat UU’ers niet verplicht zijn om colleges te volgen of geven. “Medewerkers en studenten die dat willen krijgen de gelegenheid om naar Den Haag te gaan.”

De Universiteit Utrecht gaat echter "niet op slot” op vrijdag 15 maart. Colleges en eventuele toetsen zullen doorgaan. De UU wil studenten die al hebben geleerd en niet gaan protesteren in Den Haag, geen tentamenmogelijkheid ontnemen. Studenten die wel toetsen missen vanwege de landelijke staking verliezen geen tentamenkans, omdat zij zich bij de examencommissie kunnen beroepen op overmacht. Het universiteitsbestuur roept studenten en docenten wel op om goed te communiceren over eventuele afwezigheid. Of de universiteit weer busvervoer gaat regelen naar Den Haag, zoals in december is nog niet bekend.

'Chique dat stakers de ruimte krijgen'
U-raadslid en actief lid bij WOinactie Floris Boudens is blij met de toezeggingen van het College van Bestuur. “Soms ben ik nog weleens kritisch op het werkgeverschap van het universiteitsbestuur, maar ik vind het echt heel chique dat zij stakers de ruimte geven op 15 maart. Laten we hopen dat we met de hele onderwijssector resultaten kunnen boeken. Vooral voor de mensen met tijdelijke aanstellingen moet snel iets gebeuren."

Tags: woinactie | staking