UU is corona-klaar voor het nieuwe jaar

Hoewel de panden aan de Drift in de binnenstad nu nog niet bereikbaar zijn vanaf de binnentuin, is dat vanaf maandag weer mogelijk, foto DUB

Als maandag de aftrap van het nieuwe academische jaar wordt gegeven, gaan alle universitaire panden weer open inclusief vijf cateringlocaties. Hoewel het devies voor de werknemers is om nog zoveel mogelijk thuis te werken, zullen er wel meer studenten dan voor de zomer naar de universiteit komen om live onderwijs te volgen. De nadruk ligt op eerstejaars en studenten die practica hebben. Zo krijgen zij een zachte landing. Enkele studenten zullen ook nog zitten te wachten op hun collegerooster. Deze week kwam aan het licht dat niet alle studenten zoals was beloofd voor 17 augustus hun rooster al hebben. De universiteit verzoekt deze studenten contact op te nemen met het studiepunt, de studieadviseur of de opleiding.

Controleren en bijsturen
Om drukte op straat en in het openbaar vervoer te voorkomen, hebben de universiteit en de Hogeschool Utrecht afspraken gemaakt over de aanvangstijden van de colleges. Het onderwijs op universiteit begint om 9 uur of op een ander heel uur volgens de timeslots, de HU start om 8 uur of half negen of op een ander half uur. Bij de haltes voor het openbaar vervoer komen verkeersregelaars.

Crowd controllers bij de haltes voor het openbaar vervoer in De Uithof moeten de komende week in de gaten houden of de afspraken inderdaad zorgen voor een spreiding van de drukte. Voor de binnenstad is het een heel ander verhaal. “Er zijn vele routes die naar de universitaire panden leiden in de stad, dus daar is voor ons minder op te sturen.”

De crowd controllers zullen ook te vinden zijn in de grote onderwijsgebouwen. “Zien de crowd controllers dat we die moeten bijsturen, dan gaan we dat doen”, zegt woordvoerder Maarten Post die er rekening mee houdt dat als medewerkers en studenten weer in de universitaire panden zijn er nog regelmatig iets aan het licht komt dat voor verbetering vatbaar is. “Per gebouw moeten we kijken wat nodig is. Zo zouden we met pauzemomenten kunnen schuiven of colleges net eerder of iets later laten beëindigen om zo drukte op de gangen te voorkomen.” Voor de zomer was er sprake van een incident waarbij studenten in het Educatorium de anderhalve meter aan hun laars lapten en zich bewust niets aantrokken van een terechtwijzing. Dat is hopelijk een incident geweest, zegt Post. “We doen een nadrukkelijk appel op de studenten om zich aan de regels te houden en proberen zo helder mogelijk te maken wat wel en wat niet de bedoeling is.”

Mail van de burgemeester en CvB
Op 12 augustus kregen alle (aanstaande) studenten van de hogeschool en de universiteit een mail van de voorzitter van de HU, de rector van de UU en burgemeester Peter den Oudsten om de studenten te stimuleren zich aan de corona-maatregelen te houden, zich te laten testen bij klachten en mee te werken aan het contactonderzoek van de GGD. Eind juli werd duidelijk dat het aantal besmettingen in Nederland weer opliep en dat met name jongeren besmet raakten. Naar aanleiding van het oplopend aantal besmettingen gaven premier Rutte en minister De Jonge op 6 augustus weer een persconferentie waarin zij nieuwe voorwaarden stelden aan introductie-activiteiten.

Donderdag 27 augustus kregen alle werknemers van de UU een e-mail van het College van Bestuur over de start van het academisch jaar en de regels die werken in corona-tijd met zich meebrengen. Zo gaan de meeste UU-gebouwen vanaf maandag 31 augustus weer op de reguliere tijden open. Sinds de heropening in juni waren niet alle panden open en de gebouwen die wel open waren, beperkten de openingstijden. Ook de werknemers worden herinnerd aan de coronamaatregelen en de quarantaine die gewenst is voor medewerkers die van vakantie terugkomen uit een ‘oranje’ land.

Dit voorjaar ging er elke week een zogeheten corona-update van het College van Bestuur naar alle studenten en werknemers. Dat zal  de komende maanden niet het geval zijn. Alle informatie over de maatregelen omtrent Covid-19 en de UU zijn op de webpagina Informatie coronavirus te vinden

Ventilatie en mondkapjes
Deze zomer was er een landelijke discussie over ventilatiesystemen in gebouwen. De kans bestaat dat het virus zich in afgesloten ruimtes kan verspreiden via piepkleine, zwevende druppeltjes in de lucht: zogeheten aerosolen. Deze komen vrij wanneer iemand hoest, lacht, niest of praat. In tegenstelling tot basis- en middelbare scholen moeten hogeronderwijsinstellingen zelf hun klimaatsystemen controleren. De gevreesde ‘recirculatie’, waarbij lucht wordt opgezogen en weer wordt uitgeblazen, is in veel panden uit voorzorg uitgezet.

De Universiteit Utrecht heeft haar ventilatie op orde. Ze voldoen aan de richtlijnen van het RIVM, schrijft het College van Bestuur in de mail aan alle medewerkers. In ruimtes waar twee of meer mensen mogen werken, mogen geen ventilatoren worden gebruikt en ook de airco staat uit. Gebouw met een klimaatinstallatie wordt de recirculatie uitgezet, tenzij dit de bedrijfsvoering ernstig verstoort.

Over het dragen van mondkapjes zijn er inmiddels ook afspraken op de UU. Reizigers die met het openbaar vervoer gaan wordt verzocht ook een mondkapje te dragen bij de halte vanwege de mogelijke drukte. Ook in laboratoria waar anderhalve meter afstand houden niet mogelijk is worden mondkapjes verplicht net als voor medewerkers en studenten die met patiënten werken of eigenaar zijn van een patiënt van de faculteit Diergeneeskunde.