UU-docentprijzen naar Lotte Henrichs en Luciel van Vuuren

Winnaars Lotte Henrichs en Luciel van Vuuren tijdens de Onderwijsparade

De uitreiking vond plaats tijdens de jaarlijkse Onderwijsparade. Juryvoorzitter Ronald Bleys, hoogleraar Geneeskunde en zelf oud-winnaar, stond alleen in de aula van het Academiegebouw. In zaal 1636 zaten de zes genomineerden.

Zij hoorden dat Lotte Henrichs, docent bij de opleiding Onderwijswetenschappen en bij de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO), werd uitgeroepen tot Docent van het Jaar. Ze was voorgedragen door de studievereniging VOCUS.

Zij liep door de gangen naar de aula waar  Bleys namens de jury zei dat Henrichs gekenmerkt kan worden als een “bruggenbouwer” pur sang.

Henrichs weet als geen ander het wetenschappelijke onderzoek en de onderwijspraktijk op basisscholen met elkaar te verbinden. Ook heeft zij een groot netwerk buiten de universiteit.

Van beide zaken profiteren ALPO-studenten die het vaak moeilijk vinden om hun meerwaarde duidelijk te maken, zo had Bleys gemerkt. “Jij geeft hen het vertrouwen om zich te manifesteren als academisch getrainde leraren als ze zijn afgestudeerd.”

Daarnaast betrekt Henrichs studenten bij haar eigen onderzoek. In het afgelopen jaar nam zij samen met studenten de gevolgen van de sluiting van basisscholen vanwege de coronamaatregelen onder de loep.

De andere genomineerden voor de Docentenprijs 2021 waren Veronique Schutjes (voorgedragen door Vugs., de studievereniging voor Sociale Geografie en Planologie) en Ferdi Engels (voorgedragen door UPSV, de studievereniging van Farmacie).

De prijs voor het grootste docenttalent aan de UU, bestemd voor docenten met minder dan vijf jaar ervaring, gaat dit jaar naar Luciel van Vuuren. Zij is docent Anatomie en Fysiologie binnen de opleiding Diergeneeskunde en was voorgedragen door de DSK, de Diergeneeskundige Studenten Kring.

Volgens juryvoorzitter Bleys heeft Van Vuuren zich in korte tijd bewezen als een van de drijvende krachten binnen het Utrechtse Diergeneeskunde-onderwijs.

Studenten geven volgens hem aan dat zij merken dat Van Vuuren zelf praktijkervaring heeft als dierenarts. Zij zorgt ervoor dat studenten niet denken ‘ik moet dit leren’, maar: ‘ik wil dit leren’. Ook heeft ze oog voor het welzijn van haar studenten en voor hun persoonlijke interesses. Bleys: “Die betrokkenheid helpt studenten om hun werkdruk en stress te verlagen.”

Ook Rogier Bos (voorgedragen door Proton, de studievereniging van Scheikunde) en Laura Karreman (voorgedragen door Akt van Media en Cultuur) waren genomineerd voor deze prijs.

De prijzen voor de Docent van het Jaar en het Docenttalent van het Jaar worden uitgereikt tijdens de diesviering op 26 maart. De winnaars ontvangen behalve een wisseltrofee een geldbedrag van respectievelijk 5000 en 3000 euro, de studieverenigingen die de winnaars hebben voorgedragen krijgen 1000 euro.