UU en UCU varen voor het eerst mee tijdens Utrecht Canal Pride

Creative commons: pixabay

Maart was een spannende maand voor de studenten van de Queer Alliance van University College Utrecht en de medewerkers van de roze werkgroep van de Universiteit Utrecht. Beide partijen schreven zich onafhankelijk van elkaar in voor de Utrecht Canal Pride; het kleine broertje van de Amsterdamse botenparade Canal Parade. En hoewel de organisatie ze bijschreef op de deelnemerslijst, was het allesbehalve zeker dat ze ook mee konden doen. Het feestje kon nog in het water vallen als er voor 1 april geen financiering zou komen voor de boten.

'Belangrijk om als universiteit je diverse gezicht te laten zien'
De initiatiefnemers van de UU en UCU keken daarvoor nadrukkelijk naar de universiteit. Johan Rozenbrand farmaciedocent en lid van de roze werkgroep: “Het is belangrijk om als grootste werkgever van Utrecht en als plek waar veel jongeren studeren, je diverse gezicht te laten zien. De botenparade is daar een mooie gelegenheid voor omdat het een evenement is dat veel bezoekers trekt. We gaan daarom binnen de UU kijken of er een budget of fonds beschikbaar is waar we gebruik van kunnen maken.”

Dat fonds is gevonden. De Taskforce Diversiteit heeft de twee partijen een budget gegeven om samen één boot te delen en ook de communicatieafdeling van de universiteit doet een duit in het zakje. “Het was heel spannend of we de financiering rond zouden krijgen, omdat we maar een maand de tijd hadden”, vertelt Rozenbrand. “Maar de Taksforce Diversiteit kon heel snel antwoord geven. Daar zijn we heel blij mee!” Ook Ella, student van de Queer Alliance, noemt de afgelopen maand “zenuwslopend”. “Het was hartverwarmend om de bevestiging te krijgen dat de universiteit ons plan ondersteunt. Echt overweldigend.”

Professorhoedjes in regenboogkleuren
Toch zijn niet alle kosten voor de gezamenlijke UU- en UCU-boot gedekt met de bijdrage van de universiteit. Daarom zullen beide partijen ook de honderd opvarenden (vijftig UU’ers en vijftig UCU’ers) om een tegemoetkoming vragen. Om dit bedrag voor UCU’ers zo laag mogelijk te houden, organiseert de Queer Alliance in aanloop naar de Canal Pride fondsenwervende activiteiten. De verkoop van regenboogarmbandjes, “trotse totebags” en taarten, moeten een bedrag van 750 euro in het laatje brengen.

Ook qua aankleding van de boot wordt er gedacht aan iets “ludieks”, vertellen Rozenbrand en Ella. Zo is er bijvoorbeeld het idee om professorhoedjes in regenboogkleuren te dragen. “Maar daar zijn we nog niet uit”, vertelt Rozebrand lachend.

Studenten en medewerkers die 16 juni mee willen varen op de UU- en UCU-boot kunnen zich vanaf eind deze maand aanmelden bij beide partijen. De link naar het inschrijfformulier zal via diverse kanalen gedeeld worden. De roze werkgroep ontving van de Taskforce Diversiteit ook een bedrag van 500 euro om de komende tijd andere activiteiten te organiseren zoals een lezing of workshop.

UPDATE woensdag 25 april: UU'ers die willen meevaren op de boot kunnen zich vanaf dinsdag aanmelden. Medewerkers en alumni van de universiteit betalen 75 euro om mee te varen. Voor studenten zijn de kosten 40 euro. Voor beide groepen is een eigen aanmeldformulier, je vindt ze hier: medewerkers en alumni en studenten. UCU heeft een eigen aanmeldprocedure voor de vijftig studenten en medewerkers die mogen meevaren. Hiervoor kan het beste contact worden opgenomen met de Queer Alliance van de University College Student Association (UCSA).