UU hijst regenboogvlag tegen Nashville-verklaring

Creative commons: Pixabay

De universiteit sluit daarmee aan bij de manifestatie Love Shine A Light van COC Midden-Nederland. De belangenorganisatie zal maandagavond kleurrijke lichtjes en kaarsjes plaatsen bij het homomonument op het Domplein als "liefdevolle reactie" op de Nashville-verklaring waarin homoseksualiteit wordt afgewezen. Zo staat er in dat document onder andere: "WIJ BEVESTIGEN dat het zondig is om homoseksuele onreinheid of transgenderisme goed te keuren."

De UU wil met het hijsen van de vlag benadrukken dat iedereen welkom is op de universiteit. Ongeacht afkomst, gender en seksuele voorkeur. In tegenstelling tot de Coming Out Day, zal de vlag maandag niet ook bij andere universiteitsgebouwen wapperen. De actie beperkt zich tot het Academiegebouw, omdat de manifestatie van COC Midden-Nederland daar zal plaatsvinden.

De Universiteit Utrecht is niet de eerste onderwijsinstelling die de vlag hijst als protest tegen de Nashville-verklaring. Deze week hees ook de Vrije Universiteit Amsterdam de regenboogvlag om steun te betuigen aan de lhbtq-gemeenschap. Dit nadat bekend werd dat vijf VU-medewerkers de Nashville-verklaring hadden ondertekend en één van hen de genderideologie in één adem noemde met de nazi-ideologie.

Tags: lhbt | Diversiteit