UU hijst samen met HU regenboogvlag op coming out day

De Taskforce Diversiteit van de UU heeft samen met onder meer de Hogeschool Utrecht en studentenvereniging Anteros een programma gemaakt om te laten zien dat beide onderwijsinstellingen belang hechten aan de sociale acceptatie van LHBT’ers, diversiteit en inclusie, zo staat in het persbericht van de taskforce. Het programma begint met een ontbijt voor genodigden  en het uithangen van de regenboogvlag om 9 uur. ’s Middags is er een mini-conferentie van 14 tot 17 uur in het David de Wiedgebouw in De Uithof en ’s avonds is er een speciale filmavond bij de Hogeschool Utrecht in De Uithof.

LHBT is een afkorting van Lesbisch, Homo, Biseksueel, Transgender. Tijdens de internationale Coming Out Day herdenken LHBT’ers het moment van ‘uit de kast komen’, het moment waarop ze aan familie en vrienden bekend maken dat ze lesbisch, homo, biseksueel of transgender zijn. De Coming Out Day bestaat sinds 1988. In 2009 maakte toenmalig minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap er ook een nationale dag van om de sociale acceptatie van LHBT’ers te bevorderen. In Utrecht wordt op verschillende manieren stil gestaan bij de Coming Out Day, zo hijst de gemeente ook de regenboogvlag.

Johan Rozenbrand, docent bij Farmacie en lid van de Universiteitsraad, is de voorzitter van de mini-conferentie. Zelf vindt hij het belangrijk dat de universiteit stil staat bij deze nationale dag. “In het nieuwe Strategisch Plan neemt diversiteit en een inclusieve universiteit een belangrijke plaats in. Seksuele diversiteit krijgt echter weinig aandacht. Binnen de universiteit is seksuele voorkeur niet automatisch zichtbaar. Toen ik hier in 1998 kwam werken, had ik geen idee of ik homoseksuele collega’s of studenten had. Pas na mijn coming out op het werk, werd dat pas meer duidelijk. Je voelt je toch meer op je gemak en meer thuis als je voelt dat jouw seksuele voorkeur wordt geaccepteerd en je jezelf kan zijn.”

Na de bekendmaking van het Strategisch Plan 2016-2020 is een aantal medewerkers en studenten om tafel gaan zitten om meer ruchtbaarheid te geven aan seksuele diversiteit. Ook op een progressieve instelling als een universiteit is dat nog nodig, denkt Rozenbrand.

In de discussies over een meer diverse en inclusieve universiteit kom je dilemma's tegen waar culturele achtergrond of religie een rol in spelen. "Laatst hadden we als U-raadsleden een discussie of de UU een genderneutraal toilet zou moeten hebben. Voor een bepaalde groep mensen zou dat een uitkomst zijn, maar we kunnen ons ook voorstellen dat sommige culturen liever een apart mannen- en een apart vrouwentoilet hebben. En als het gaat over homoseksualiteit dan zullen hier ook vast  medewerkers en studenten rondlopen die daar vanwege hun geloofsovertuiging moeite hebben. Blijven praten over seksuele diversiteit is dus ook hier nodig.”

De regenboogvlag (links) en de universiteitsvlag (rechts) lijken op elkaar:vlaggen.jpg