UU-rector in debat met gekozen Leuvense rector

De Utrechtse rector Bert van der Zwaan kruist maandag in het Academiegebouw verbaal de degens met Rik Torfs, de gekozen rector van de Leuvense universiteit. Torfs is zeer kritisch over het universitaire bestuur in Nederland.

Torfs komt naar Utrecht op uitnodiging van de studentenactivisten van de Nieuwe Universiteit Utrecht. De Leuvense rector stak onlangs in zijn column in de Belgische krant De Standaard de bezetters van het Maagdenhuis in Amsterdam een hart onder de riem. De actievoerders hebben “een overschot aan gelijk”, schrijft Torfs in de bijdrage die door de Nederlandse hogeronderwijssite Scienceguide werd overgenomen.

De Belgische rector geniet in Vlaanderen grote bekendheid als ex-politicus en tv-persoonlijkheid. Die faam heeft hij onder meer te danken aan zijn optredens als jurylid van het populaire programma ‘De Slimste Mens ter Wereld’. In 2013 werd hij door studenten en medewerkers van de Leuvense universiteit tot rector verkozen.

In zijn column in De Standaard trekt Torfs van leer tegen de managementcultuur aan Nederlandse universiteiten. “Professionele bestuurders die zich aan Nederlandse universiteiten met hun niet-verkozen rectoren in de meerderheid bevinden, gaan er helaas van uit dat een zuiver rationeel bestuur redelijk is.”

In Utrecht discussieert Torfs maandagochtend met UU-rector Bert van der Zwaan over de wijze waarop het universitair bestuur de academische gemeenschap moet representeren. Ook de wenselijkheid van een gekozen rector komt vanzelfsprekend ter sprake.

In zijn diesrede zei Bert van der Zwaan donderdag blij te zijn met de herleefde debatten over de koers van de universiteiten. "We moeten dat zien als grote kans. Een kans om te komen tot grotere participatie van studenten en medewerkers dan afgelopen jaren, waarin het moeilijk was om voldoende mensen daarvoor te interesseren."

De Utrechtse faculteitsraad bracht onlangs een bezoek aan de Katholieke Universiteit Leuven waarbij ook werd gevraagd naar de Belgische ervaringen met het gekozen rectoraat.

De bijeenkomst begint maandag om 11.00 uur in de Aula van het Academiegebouw aan het Domplein.