UU sterk vertegenwoordigd in nieuw LSVb-bestuur

Het nieuwe LSVb-bestuur,van links naar rechts: Eduard Schmidt, Olga Wessels, Marianne Kaufman, Jorien Janssen en Lex Sietses.

Marianne Kaufman, in Utrecht afgestudeerd bij de opleiding Culturele Antropologie, is de nieuwe voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond. Twee andere bestuursleden hebben eveneens banden met de UU. Het nieuwe bestuur van de studentenvakbond treedt op 1 juli aan.

Marianne Kaufman zat tijdens haar studie in de opleidingscommissie van Culturele Antropologie en was ook een jaar lid van de faculteitsraad Sociale Wetenschappen. Voor de LSVb gaf ze trainingen aan bestuurders en leden van medezeggenschapsraden. Ze werd afgelopen weekeinde gekozen als voorzitter van het nieuwe LSVb-bestuur.

Masterstudent Bestuurs- & Organisatiewetenschap Eduard Schmidt is de nieuwe vicevoorzitter. Eduard zat samen met Marianne drie jaar geleden in de faculteitsraad van Sociale Wetenschappen. Ook algemeen bestuurslid Jorien Janssen heeft Utrechtse roots. Zij studeerde psychologie in Utrecht en was onder meer bestuurslid van het Erasmus Student Netwerk (ESN).

Olga Wessels, student Europees recht aan de Universiteit van Amsterdam is de nieuwe secretaris. Lex Sietses is de enige hbo’er in het bestuur. Hij studeert information engineering aan de Hogeschool van Amsterdam en wordt penningmeester.

Volgens huidig vicevoorzitter Karlijn Ligtenberg waren er ook dit jaar meer dan genoeg aanmeldingen: “Ik denk dat het hoger onderwijs enorm leeft. Er is natuurlijk veel gebeurd met het afschaffen van de langstudeerboete en de uitwerking van het leenstelsel.”

Het nieuwe bestuur gaat een turbulente tijd tegemoet. Onderwijsminister Bussemaker heeft heel wat op stapel liggen: uitbreiding van het bindend studieadvies, matching, collegegelddifferentiatie en natuurlijk het afschaffen van de basisbeurs. Op 1 juli vervangen de nieuwe bestuursleden het huidige bestuur. In de maanden mei en juni worden ze ingewerkt.

De LSVb is één van de twee landelijke studentenorganisaties. De andere is het Interstedelijk Studenten Overleg. Het ISO heeft nog geen nieuw bestuur gekozen.