UU tekent intentieverklaring voor toegankelijkheid hoger onderwijs

Foto Pixabay

De drie belangrijkste principes van het VN-verdrag zijn: inclusie, volledige participatie en autonomie. Het ondertekenen van de intentieverklaring past in het beleid van de universiteit om de positie van mensen met een beperking te versterken en verbeteren. Zo kunnen studenten met een beperking extra steun krijgen van de universiteit en behartigt het platform Onbeperkt Studeren de belangen van deze studenten.

De ondertekening van de verklaring vindt plaats tijdens een tweedaags internationaal congres in Utrecht dat Expertisecentrum handicap + studie samen met de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht organiseert. Prinses Laurentien opent de conferentie op maandagochtend met een toespraak.

Tijdens het congres komen onderwijsprofessionals uit binnen- en buitenland aan het woord over toegankelijk en inclusief hoger onderwijs. Daarnaast komt onder de noemer van studentenwelzijn de problematiek van prestatiedruk, burn-out en psychische klachten onder studenten binnen hogescholen en universiteiten aan de orde.