UU-vrijgezellen met elkaar op date

Angela Wisman bezig met het voorbereiden van het speeddaten, foto van de organisatoren

Een spontane date in de kroeg om de hoek met iemand die je in real life hebt ontmoet lijkt tegenwoordig zeldzaam. De coronacrisis heeft het niet makkelijker gemaakt om een nieuwe liefde te ontmoeten. We swipen en chatten urenlang op datingsites, maar we vragen de mensen in onze directe omgeving minder vaak mee uit, weet Angela Wisman. Zij en haar collega waren hier klaar mee en brachten een idee dat zij al langer hadden tot leven: speeddaten voor medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht.

De twee organisatoren hebben zelf de nodige ervaring met datingsites en zijn daar niet heel positief over. Zo leidt langere tijd met elkaar chatten vaak niet eens tot een afspraak en is het hebben van een account soms prijzig. Dus waarom zou je jezelf in zulke ongemakkelijke situaties wurmen als je in het echt kan afspreken met collega’s of medestudenten van de UU, want deze telt maar liefst 8.000 medewerkers en 30.000 studenten! Daar moeten wel leuke vrijgezellen bij zitten, dacht het duo.

Aan de slag
Ze lieten er geen gras over groeien en plaatsten een bericht op het prikbord van Intranet, het online platform voor UU-medewerkers. Ook hingen ze posters op bij Diergeneeskunde en maakten mond-tot-mondreclame. Iedereen was welkom, als je maar bij de UU hoort, want ze wilden het klein en vertrouwd houden, zodat het laagdrempelig zou blijven. Al snel ging het nieuws rond in de wandelgangen van de universiteit. “Het was op een gegeven moment het gesprek van de dag.” Er was enorm veel enthousiasme voor het idee en uiteindelijk waren er 23 studenten en medewerkers, van verschillende faculteiten en afdelingen, die graag wilden deelnemen aan dit initiatief. Het toeval wil dat er voor alle kandidaten een potentiële match was.

Voor de 23 waaghalzen was het afgelopen vrijdag, 1 oktober, dan zover. De speeddatemiddag vond plaats in het Jeannette Donker-Voetgebouw van de faculteit Diergeneeskunde. Nadat Angela Wisman met twee van haar collega’s de tafels versierd had met bloemen en hartjessnoepjes, waren de vrijgezellen van harte welkom. Alleen bij binnenkomst was het even ongemakkelijk, ook omdat er nog even gewacht moest worden tot iedereen aanwezig was, laat de organisator weten.

Voordat het speeddaten van start kon gaan, werd iedereen ingedeeld in een leeftijdscategorie: twintigers, vijfentwintigers, dertigers - deze groep was goed vertegenwoordigd - en veertigplussers. Binnen de eigen leeftijdscategorie kon iedereen tien minuten praten met iedere date. Er werd daarnaast gezorgd dat iedereen een aantal verschillende dates voor zich kreeg. Verder werd alles overgelaten aan de speeddaters zelf. Dat ging uitstekend. Het was verassend gezellig, zegt Angela Wisman, en na afloop kwamen er veel positieve reacties. Ze ontvingen zelfs nog een reep chocolade als bedankje voor hun initiatief. Volgens de vrouwen was het een zeer geslaagde avond: er vielen geen stiltes en iedereen heeft met elkaar gepraat.

Het resultaat
Uiteindelijk is natuurlijk de grote vraag of de speeddate succes had! Om hier achter te komen, konden deelnemers op briefjes schrijven op wie ze een oogje hadden. De uitkomst: wel drie matches!

Deze speeddate-avond kan een succes genoemd worden, maar een tweede aflevering komt er niet snel. “Misschien over vijf jaar weer”, laat Angela Wisman weten, die iedereen wil aanmoedigen om leuke ideeën daadwerkelijk uit te voeren, omdat het vaak kan leiden tot mooie dingen.

Tags: liefde