UU zet gekleurde cijfers in MyUU app uit na kritiek

Natuurkundestudent Jim vindt de kleurcodes wél fijn, foto DUB

UU-studenten die de MyUU app gebruiken, konden vanaf maandag 4 maart de laatste update downloaden. De belangrijke knoppen staan nu onderin het scherm en roosters kunnen alleen per dag worden bekeken. Bovendien kregen alle behaalde resultaten een kleur: een onvoldoende was rood, een 6 tot 6,9 zwart, alle cijfers tussen 7 en 7,9 groen en geel stond voor een 8 of hoger. Een aantal UU'ers, onder wie Hanneke, liet weten niet blij te zijn met de kleurcodes. Ze verhogen de prestatiedruk onder studenten en de kleuren hebben invloed op emoties, vinden zij. "De kleurcodes versterken het idee dat een voldoende niet goed genoeg is. Ze benadrukken dat een hoger cijfer beter is. Dat vind ik zelf ook, hoge cijfers halen vind ik fijn en ik ben minder blij als ik een lager resultaat haal. Maar het cijfer zelf is confronterend genoeg", zegt de student van de dubbele bachelor Natuur- en Sterrenkunde en Wiskunde.

Verhaal gaat verder onder deze illustratie. De 9,5 op het linkerplaatje hoort geel te zijn.

Naar aanleiding van de klachten liet de directie Studenten, Onderwijs en Onderzoek (SO&O) de kleurcodes uitzetten. Het besluit om kleuren toe te voegen aan behaalde resultaten komt volgens afdelingshoofd Studenten Marieke de Bakker van ontwikkelaar StuComm. "Hun onderzoek zegt dat kleuren een positief effect hebben op behaalde resultaten." Na de kritiek van studenten zijn ze toch weer uitgezet. "De Bakker: "De Universiteit Utrecht neemt de signalen rond studentenwelzijn en prestatiedruk heel serieus. Eind 2019 doen we uitgebreider onderzoek naar de behoefte van studenten voor kleurcodes bij de resultaten. Als die behoefte er onder studenten toch blijkt te zijn, kunnen we besluiten de kleurcodes opnieuw aan te zetten."

Onzin
Niet iedereen had moeite met de gekleurde cijfers. Natuurkundestudent Jim vond ze juist fijn. "Dat de kleuren van je cijfers bijdragen aan prestatiedruk, is grote onzin. De universiteit mag studenten stimuleren om hoge cijfers te halen. De kleuren zorgen ervoor dat je in één oogopslag ziet of je een goed cijfer hebt gehaald."

Geschiedenisstudent Nynke zegt dat de kleurcodes haar niks deden. "Ik houd van kleuren en ze maken me vrolijk, maar ze verhogen mijn prestatiedruk niet. Het is wel raar dat de hoogste cijfers geel zijn en niet groen. Mijn aandacht gaat naar de cijfers zelf, niet de kleur die ze hebben."