UUinActie van één naar drie zetels in universiteitsraad

Stephan Verhulst van UUinActie na de bekendmaking van de verkiezinguitslag vrijdagmiddag

UUinActie maakte vorig jaar haar intrede in de raad en bestaat uit zowel medewerkers als studenten. Dit jaar waren alleen verkiezingen voor de studentgeleding van de raad, dus de zetelverdeling voor medewerkers blijft gelijk aan afgelopen jaar.

De partij maakt zich hard voor beter onderwijs, beter onderzoek en minder werkdruk aan de universiteiten. Studenten Stephan Verhulst (Rebo), Loes van der Woerdt (Geowetenschappen) en Freek Geerligs (Bètawetenschappen) nemen volgend jaar namens UUinActie plaats in de raad.

Lijst VUUR blijft de grootste partij en behoudt vijf zetels. Roman Monte (Bètawetenschappen), Andreia Fernandes Duque (REBO), Marijn Baars (Geesteswetenschappen), Nandika Mogha (UCU) en Tom Buster (Sociale Wetenschappen) nemen voor Lijst Vuur zitting in de raad.

Verlies voor PvdUS en De Vrije Student
De Partij voor de Utrechtse Student (PvdUS) en De Vrije Student moeten het volgend jaar met minder zetels doen. Beide partijen verliezen één zetel en gaan respectievelijk naar drie en één zetel(s) in de raad. De PvdUS kreeg één restzetel. De andere restzetel ging naar UUinActie.

Voor De Vrije Student neemt Kick Rechsteiner (REBO) zitting in de raad, voor de PvdUS zijn dat Pepijn Lapidaire (Geesteswetenschappen), Romy van Wijk (REBO) en Sya Huijskens (Geesteswetenschappen).

Roman Monte van Lijst VUUR kreeg van alle verkiesbare studenten de meeste stemmen: 368. In totaal brachten 6521 studenten hun stem uit; 20,9 procent van het aantal kiesgerechtigden. Dat is drie procent minder dan vorig jaar. Vanwege de coronacrisis  konden de studenten dit jaar vooral digitaal campagne voeren.

"Het is goed dat de verkiezingen zijn doorgegaan", vertelt U-raadsvoorzitter Harmen Binnema. "Meestal zit de opkomst tussen de 20 en 25 procent. Met het opkomstpercentage in deze omstandigheden, mag je best tevreden zijn."

Bekendmaking
Andere jaren werd de uitslag gepresenteerd in het academiegebouw. Om dit jaar toch een bijzonder gevoel te krijgen, was gekozen voor een livestream. In de Mathias Jorissenzaal presenteerde Fred Toppen als voorzitter van het Centraal Stembureau hoeveel er gestemd was en wie er gekozen zijn.

Daarna kregen alle partijen kort de kans om te reageren op de resultaten. Alle partijen waren uitgenodigd om met maximaal vijf mensen in het bestuursgebouw aanwezig te zijn. Alleen UUinActie nam dit voorstel aan. De andere partijen verbleven liever met meer mensen in eigen kring.

Bij de bekendmaking van de zeterverdeling klonk uit de zaal waar de UUinActie-leden zaten een oorverdovend gejuich. "We hadden een goed gevoel bij de campagne, maar dat we met drie zetels zijn gekozen gaat onze verwachting te boven", zei een uitzinnige Stephan Verhulst in een eerste reactie.

Voor PvdUS en de Vrije Student waren de druiven zuur. "Wij hebben de afgelopen jaren al zetels verloren. Nu gaan we terug naar drie. Het komend jaar gaan we er alles aan doen om weer meer zetels te krijgen", vertelt Pepijn Lapidaire die de uitslag bekeek vanuit het studentenhuis van de campagneleider. Ook Kick Rechsteiner toonde zich teleurgesteld. "Deze hadden we niet zien aankomen. Maar ik ga mijn uiterste best doen zodat volgend jaar weer twee zetels bemachtigen."

Roman Monte van Vuur was heel tevreden met de uitslag. "Het leek ons eerst geen goed idee om de verkiezingen in coronatijd door te laten gaan. Maar toen die wel doorgingen, hebben we de knop omgezet en samen met het hele team keihard campagne gevoerd."

Standpunten
Lijst VUUR is de grootste partij in de U-raad. De partij profileert zich als een progressieve partij met als voornaamste thema’s onderwijskwaliteit, duurzaamheid en studentenwelzijn. De partij wil graag dat de kerstvakantie echt studievrij wordt en is tegen het oneigenlijk ritalingebruik onder studenten.

De Vrije Student stelt de student centraal en is vooral vóór keuzevrijheid en hoogstaand onderwijs. Vleesconsumptie in de kantines afschaffen is volgens hen dus een flinke no-go. Ook komen ze op voor de privacy: ze zijn de enige partij die verzet tegen proctoring bovenaan hun prioriteitenlijst had staan. Ook vinden ze dat voldoendes ook herkanst moeten kunnen worden, net als de PvdUS.

De PvdUS is geworteld in het verenigingsleven en komt vooral op voor de belangen van studenten die naast hun studie ook actief zijn. Zo wil de partij dat er méér geld gaat naar studentenorganisaties en is het de enige partij die de UB exclusief voor UU’ers wil maken. Ook zijn ze fel voorstander van flexstuderen.

De jongste partij, UUinActie, komt voort uit de landelijke actiegroep WOinActie en strijdt voor een lagere werkdruk voor studenten en medewerkers. Ook maken ze zich hard voor beter onderwijs en onderzoek. Van alle partijen is UUinActie het meest uitgesproken over duurzaamheid: een windmolen op de campus verwelkomen ze, en een vleesvrije kantine is alleen maar mooi. Ook zijn ze tegen het invoeren van het predicaat ‘met genoegen’ voor studenten die net geen cum laude halen, omdat dat juist voor meer stress en prestatiedruk zou zorgen.

De bekendmaking van de uitslag van de verkiezingen vond vrijdagmiddag plaats en was te volgen via een livestream.